Franchiseverenigingen bundelen krachten | RetailDetail

Franchiseverenigingen bundelen krachten

Franchiseverenigingen bundelen krachten

Verschillende franchiseverenigingen uit Nederland hebben besloten om samen te werken onder de nieuwe koepel 'Franchisenemers Alliantie Nederland'. Zo willen ze meer druk uitoefenen op onder andere Europees niveau.

Creëren van een gelijk speelveld

Het belangrijkste doel van de Franchisenemers Alliantie Nederland, oftewel FANed, is het bereiken van een gelijk speelveld tussen franchisegever en franchisenemer. Hiermee bedoelt de organisatie voor en tijdens een samenwerking, maar ook nadat de samenwerking tussen beide partijen is stopgezet. Het gaat daarom lobbyen op nationaal niveau, maar ook op Europees niveau.


FANed heeft geconstateerd dat de samenwerking tussen franchisegever en franchisenemer steeds eenzijdiger wordt en er steeds minder ruimte is voor de ondernemer om zelfstandig te handelen. "Dat de samenwerking binnen franchising in alle branches en sectoren tot problemen leidt en er behoefte is aan het onderhouden en bevorderen van onderlinge contacten is de reden voor de alliantievorming. FANed is namelijk een unieke alliantie waarin de franchisenemersverenigingen uit verschillende sectoren en branches hun krachten bundelen om de komende jaren twee duidelijk omschreven doelen na te streven", schrijft de organisatie in een persbericht.

 

Ondersteuning van het Vakcentrum

Het voorlopig bestuur van FANed heeft daarnaast besloten om als ondersteuning momenteel samen te werken met het Vakcentrum. "Deze brancheorganisatie komt in haar lobby, gesteund door de Koninklijke Vereniging MKB-Nederland, al jaren op voor de belangen van franchisenemers in de foodretail."

 

FANed roept franchisenemersverenigingen op om zich aan te sluiten bij de alliantie om zo het draagvlak van de genomen initiatieven nog breder te maken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hoe Polette de Zara van de brillen wil worden

25/06/2018

Excentrieke designmonturen voor geen geld, online besteld en rechtstreeks geleverd vanuit de fabriek in China: Polette gaat voor niets minder dan disruptie in de optiekwereld. Het fast-fashion brillenmerk wil de wereld veroveren.

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.