Frankrijk plant taks op e-commerce | RetailDetail

Frankrijk plant taks op e-commerce

Frankrijk plant taks op e-commerce
Shutterstock.com

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

 

Geen gratis levering meer

De taks is onderdeel van een ruimer plan om de handel in de stadscentra te revitaliseren en kleine handelaars te beschermen. Aanvankelijk hadden de indieners een belasting voorgesteld van 50 cent per kilometer voor elk product dat op het internet is gekocht. Uiteindelijk heeft de Franse senaat een voorstel goedgekeurd dat een taks voorziet van 1 tot 2% op de prijs van online bestelde goederen, afhankelijk van de afstand tussen het laatste magazijn en het afleveradres.

 

Onder de 50 km zal de taks 1% bedragen, tussen 50 en 80 km wordt het product 1,5% belast, voor grotere afstanden wordt dat 2%. Er geldt een minimum van 1 euro per geleverd product. Leveringen met niet-vervuilende transportmiddelen, handelaars met een omzet van minder dan 50 miljoen euro, lokale landbouwproducenten en boeken worden vrijgesteld van de taks. Een Parijzenaar die een televisietoestel van 1000 euro bestelt bij Amazon, zou voor de levering vanuit het depot in Rijsel 20 euro meer betalen, berekende Le Figaro.

 

Het voorstel krijgt veel kritiek vanuit de retailsector. De consument zal uiteindelijk de rekening betalen – vooral in moeilijker bereikbare buitenwijken – en gratis levering zal onmogelijk worden. Franse e-commercebedrijven worden even hard getroffen als de grote buitenlandse concurrenten waar het de wetgever in wezen om te doen is. De wet wordt overigens pas van kracht nadat hij ook door de Assemblée Nationale is goedgekeurd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.