Galeries Lafayette krijgt tik na terrorisme

Galeries Lafayette krijgt tik na terrorisme

Galeries Lafayette krijgt tik na terrorisme

De Franse warenhuisketen Galeries Lafayette heeft in de eerste helft van het boekjaar zijn omzet met 6% zien dalen en wijst daarvoor onder andere naar de nasleep van de terroristische aanslagen in Frankrijk.

Daling buitenlandse toeristen

Galeries Lafayette haalde in de eerste helft van dit jaar een omzet van 1,6 miljard euro. Een jaar eerder was dat nog 1,7 miljard euro. De daling is voor een groot stuk te wijten aan de daling van het aantal toeristen: zo zijn de aankopen van toeristen in de grote winkel in Parijs goed voor de helft van de omzet, maar die toeristen bleven weg na de aanslagen in Parijs. Het aantal buitenlandse bezoekers daalde er dan ook met ongeveer 15%.

 

Toch blijft CEO Nicolas Houzé met vertrouwen naar de toekomst kijken. Voor volgend jaar verwacht hij een omzetgroei van 8% en tegen 2020 moet de winst van het bedrijf verdubbeld zijn. Daarom zal er ook elk jaar 150 miljoen euro geïnvesteerd worden in de groei van Galeries Lafayette.

 

Zo komt er in 2018 een nieuwe flagshipstore aan de Champs-Elysées en wordt er meer aandacht geschonken aan digitale diensten. Tegen 2020 moet de online verkoop goed zijn voor 10% van de totale omzet, tegenover slechts 2% nu.

 

Daarnaast wordt het aantal outletlocaties voor eind 2017 uitgebreid van drie naar tien en komen er voor 2020 ook vijf nieuwe winkels in het buitenland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.