Gazelle wil via overname Batavus grootste fietsenmaker ter wereld worden | RetailDetail

Gazelle wil via overname Batavus grootste fietsenmaker ter wereld worden

Gazelle wil via overname Batavus grootste fietsenmaker ter wereld worden

Pon (eigenaar van fietsenmerk Gazelle) heeft 850 miljoen euro veil voor Accell (dat merken als Batavus en Sparta bezit). Als de overname doorgaat, zou Pon 2,3 miljoen fietsen per jaar maken en zo wereldmarktleider worden.

Geen zekerheid rond overname

Pon biedt voor de overname van Accell 32,72 euro per aandeel, 23,2% meer dan de beurskoers van de fietsenmaker op maandagavond en goed voor een totaalbedrag van 846 miljoen euro. Ondertussen is het aandeel van Accell wel al flink de hoogte in geschoten. “De raad van bestuur en het management van Accell zijn samen met hun financiële en juridische adviseurs alle aspecten van het voorstel zorgvuldig aan het bestuderen en evalueren”, zegt Accell in een persbericht. “Er kan geen zekerheid worden gegeven dat deze gesprekken zullen leiden tot een transactie.”

 

Accell verkocht vorig jaar 1,5 miljoen fietsen en is goed voor een omzet van een miljard euro. Het is de eigenaar van 25 merken, waaronder Batavus, Sparta en Raleigh, en is marktleider in landen als Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De aandelen van de groep zitten verspreid bij een aantal aandeelhouders, waarvan vermogensbeheerder Fidelity met 10,1% de grootste is.

 

Pon van zijn kant haalt slechts een tiende van zijn omzet uit de verkoop van fietsen, maar hoopt dat aandeel dus uit te breiden met de aankoop van Accell. De totale omzet van het grootste familiebedrijf is wel goed voor zeven miljard euro, die het vooral haalt als importeur van meerdere automerken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.