'Geen nieuw crisisplan voor detailhandel'

'Geen nieuw crisisplan voor detailhandel'

De Nederlandse detailhandel hoeft voorlopig niet te rekenen op een forse verlichting van de lastendruk van de landelijke overheid. Een oproep hiertoe van brancheorganisatie Detailhandel Nederland vond deze week geen gehoor in politiek Den Haag.

Minder hulp ondanks slechtere situatie

In 2010 en 2011 schoot het kabinet de detailhandel te hulp met een pakket maatregelen die voor een tijdelijke daling van de lastendruk zorgden. Zo werden winkeliers vrijgesteld van enkele premies voor werknemers onder de 23 jaar, wat een besparing opleverde van ongeveer tweehonderd miljoen euro aan loonkosten.

 

Het pakket aan maatregelen werd in 2012 niet verlengd, terwijl de situatie in de detailhandel er eerder slechter op is geworden. Vandaar dat Detailhandel Nederland een beroep deed op het kabinet om de maatregelen opnieuw in te voeren en zelfs uit te breiden.

 

Eerst overleg afwachten

Volgens secretaris sociale zaken van Detailhandel Nederland Pieter Verhoog hoeven winkeliers voorlopig niet te rekenen op hulp. "Ze hebben wel oog voor de problemen van winkeliers, maar wachten eerst af wat het overleg tussen sociale partners oplevert."

 

Verhoog vreest dat dit overleg juist tot lastenverhoging voor de detailhandel gaat leiden. Vakbonden zijn een offensief begonnen tegen flexwerken en juist de detailhandel gebruikt jonge, flexibele arbeidskrachten om de loonkosten onder controle te houden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema in Tilburg krijgt nieuw foodconcept

22/09/2017

Hema heeft in Tilburg voor het eerst in Nederland het internatonale concept gelanceerd, waarbij vooral de nieuwigheden in het restaurant opvallen. Er is zelfs een volledig live-cooking gedeelte, waarvoor ook de openingsuren werden uitgebreid.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Univé start test met interactieve robot Pepper

21/09/2017

Univé Verzekeringen heeft in een winkel in Heerhugowaard de robot Pepper in gebruik genomen. Die moet dienst doen als hostess voor klanten die de winkel binnenwandelen. Univé wil weten hoe klanten daarop reageren.

Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top