'Geen nieuw crisisplan voor detailhandel'

'Geen nieuw crisisplan voor detailhandel'

De Nederlandse detailhandel hoeft voorlopig niet te rekenen op een forse verlichting van de lastendruk van de landelijke overheid. Een oproep hiertoe van brancheorganisatie Detailhandel Nederland vond deze week geen gehoor in politiek Den Haag.

Minder hulp ondanks slechtere situatie

In 2010 en 2011 schoot het kabinet de detailhandel te hulp met een pakket maatregelen die voor een tijdelijke daling van de lastendruk zorgden. Zo werden winkeliers vrijgesteld van enkele premies voor werknemers onder de 23 jaar, wat een besparing opleverde van ongeveer tweehonderd miljoen euro aan loonkosten.

 

Het pakket aan maatregelen werd in 2012 niet verlengd, terwijl de situatie in de detailhandel er eerder slechter op is geworden. Vandaar dat Detailhandel Nederland een beroep deed op het kabinet om de maatregelen opnieuw in te voeren en zelfs uit te breiden.

 

Eerst overleg afwachten

Volgens secretaris sociale zaken van Detailhandel Nederland Pieter Verhoog hoeven winkeliers voorlopig niet te rekenen op hulp. "Ze hebben wel oog voor de problemen van winkeliers, maar wachten eerst af wat het overleg tussen sociale partners oplevert."

 

Verhoog vreest dat dit overleg juist tot lastenverhoging voor de detailhandel gaat leiden. Vakbonden zijn een offensief begonnen tegen flexwerken en juist de detailhandel gebruikt jonge, flexibele arbeidskrachten om de loonkosten onder controle te houden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top