Geen retail zonder accurate data | RetailDetail

Geen retail zonder accurate data

Geen retail zonder accurate data

Efficiënter samenwerken, beter de consument bedienen en blijven voldoen aan de snel evoluerende wetgeving: zonder accurate data zijn retailers verloren. Verschillende projecten van GS1 Belgilux bevinden zich nu op een kantelmoment.

 

Verdere uitrol GDSN

Met meer dan 700 deelnemers mag GS1 terugkijken op een geslaagde Forumtweedaagse. Alle lopende projecten passeerden de revue. Hoe zit het bijvoorbeeld met de uitrol van GDSN (de elektronische uitwisseling van productdata) in de foodretail? 


Delhaize is hier de voortrekker én zit mooi op schema, zegt Senior Manager Operational Support Koen Desmet: “We hebben nu al 120 leveranciers aan boord.” Hij geeft toe dat het niet van een leien dakje liep: datastructuren zijn complex en bij de opstart bleek dat Delhaize niet alle mogelijke scenario’s voorzien had – iets waar de collega’s van kunnen leren. 

 

De fabrikanten tonen zich bij monde van Laurence Tengrootenhuyse (Unilever) enthousiast: “De interactie met Delhaize verloopt uitstekend. Intern is de kwaliteit van de data de grote uitdaging. We hopen dat snel meer klanten voor GDSN zullen gaan.” Ze wordt op haar wenken bediend: ook Colruyt start nu een GDSN-pilootproject met enkele leveranciers. Vanaf september volgt de uitrol, meldt Project Coordinator Nicolas Garcia.

 

Datakwaliteit toetsen

Om de kwaliteit van de data te toetsen is de GS1 Data Checker van GS1 in elk geval een handige tool, zo blijkt. “Liefst 151.750 data dienden we in te geven”, illustreert Romain Dehan van Orangina Schweppes. “Dan is het risico op fouten uiteraard groot. Bij een eerste check scoorden we slecht, maar omdat de tool gedetailleerd uitlegt waar de oorzaak zit, konden we dat snel rechtzetten. De stijgende score werkt motiverend.”


“Wel blijft de Data Checker een vrijblijvende tool, hij houdt geen slechte data tegen”, vindt Koen Desmet. “We zien dat de verbetering van de datakwaliteit nu stagneert. Hou de focus en wees niet tevreden met 90%.” Bij FrieslandCampina gaat men daarom voor een geïntegreerde masterdata aanpak, getuigt ceo Katrien Bousson. “We hebben ‘data stewards’ aangesteld in elke afdeling.” 

 

Ook in doe-het-zelf

Niet alleen in de food retail, ook in de doe-het-zelf sector gaan de retailers voor GDSN. De wetgeving, de consument en de snel veranderende omnichannelomgeving drijven de vraag naar correcte data. En er is de specifieke problematiek van de gevaarlijke stoffen. 


“Een zeer complexe materie”, aldus directeur Rudi Petit-Jean van Gamma België. “Gevaarlijke producten maken meer dan 20% van ons assortiment uit. Een spuitbus met verf, bijvoorbeeld, valt onder de definitie. Een consument die dat online bestelt, mag dat niet zomaar retourneren.” De sector maakt gebruik van de Digital Asset Management tool in de CDB om veiligheidsbladen uit te wisselen.

 

Digitale coupon opent mogelijkheden

Belgen zijn bonnetjesknippers, dat weten we. Retailers willen liefst af van die papierwinkel, vertelt Bruno Claes, Directeur Commerciële Administratie bij Carrefour. “Het opzetten van de Coupon Data Pool was de eerste stap, het digitaliseren van de kortingbon moet de tweede stap zijn. We hebben het concept getest in de Carrefour market van Tervuren en we gaan het ook in enkele hypermarkten testen. Het vergt een andere werkwijze van de kassiersters, maar het opent ook ongekende mogelijkheden.”


De digitale coupon mag geen gewone kopie zijn van de papieren versie, maar moet bijkomende toegevoegde waarde bieden, stelt general manager Jean-Louis Van Houwe van Monizze. Retail & Category Development Director Steven Bourgeois van L’Oréal ziet bijvoorbeeld muziek in segmenteren en personaliseren. 

 

Shopper evolueert sneller dan industrie

Wat de toekomst brengt, mocht ceo Jan Somers van GS1 Belgilux aankondigen. Hét event voor 2016 is uiteraard de overstap naar de nieuwe GDSN-standaard (in codetaal: Major Release 3) in mei. De Trustbox is op weg naar 100.000 GTIN’s. Het Trustbox 2.0 platform dat eraan komt, zal de data ook openstellen voor apps. EDI (met geharmoniseerde Order to Cash berichten) en de mobiele coupon zetten verdere stappen terwijl ook de foodservicesector de GS1 standaarden uitrolt. Ja, het gaat snel. Maar, zo waarschuwt Jan Somers: “De shopper beweegt nog sneller dan de industrie!”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.