Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment
shutterstock

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

 

Afscheid 72-jarige patriarch

De wissel van de macht is gepland voor 16 mei: huidig topman Bruno Bich is dan 72 en bereikt daarmee de leeftijdsgrens die is voorzien in de statuten van het bedrijf. Zijn oudste zoon Gonzalve krijgt de dagelijkse leiding van het bedrijf, huidig vicevoorzitter Pierre Vareille schuift door naar het postje van voorzitter van de raad van bestuur.

 

Daarmee keert de groep terug naar een tweekoppig leiderschap, zoals dat het geval was tot 2016. Dat jaar stapte toenmalig operationeel directeur Mario Guevara plots op en zette vader Bich ‘noodgedwongen’ een dubbel petje op. Toen al was afgesproken dat hij zijn zoon Gonzalve, een gewezen consultant die sinds 2003 bij Bic werkt en daar opklom tot operationeel directeur (COO), zou voorbereiden op de functie van CEO.

 

Mindere resultaten

De machtsoverdracht gebeurt in een context van mindere resultaten. De groep realiseerde vorig jaar een omzet van 2,02 miljard euro, een daling met 0,3%. Vooral de goedkope dollar speelde de groep parten: exclusief wisselkoerseffecten was er een stijging met een half percentje en op vergelijkbare basis klom de omzet 1,4%.

 

De operationele winst vóór belastingen viel terug van 408,2 naar 398,1 miljoen euro. De nettowinst steeg wel tot 288,3 miljoen euro (+15%) dankzij een lagere belastingvoet. Ook op de beurs verliest Bic van zijn pluimen: het bedrijf verloor al 7% van zijn waarde sinds begin dit jaar en noteert intussen 28% lager dan een jaar geleden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.