Genomineerden ‘Beste Winkelketen van Nederland’ 2013 zijn bekend

Genomineerden ‘Beste Winkelketen van Nederland’ 2013 zijn bekend

Vandaag zijn de genomineerden van de publieksprijs ABN AMRO 'Beste Winkelketen van Nederland' 2013 bekendgemaakt. 285.000 consumenten hebben daarvoor hun oordeel geveld over meer dan 260 winkelketens. Het gemiddelde cijfer dat ze daarbij gaven ging opnieuw omhoog en kwam dit jaar uit op 7,8.

Opnieuw stijging gemiddeld rapportcijfer

Sinds 2005 is het gemiddelde cijfer van de winkelketens aanzienlijk gestegen. Toen lag het gemiddelde op 6,9, terwijl het nu bijna een vol punt hoger uitkomt op 7,8. De ketens worden beoordeeld op 9 aspecten: prijs-kwaliteitverhouding, prijsniveau, acties en aanbiedingen, assortiment, vernieuwing, service, deskundig personeel, klantvriendelijk personeel en sfeer.

 

Uit het onderzoek blijkt wel dat winkelketens zich steeds meer moeten richten op de aspecten prijsniveau en service om zich van de rest te kunnen onderscheiden. Het assortiment is ten opzichte van vorig jaar minder belangrijk geworden.

 

Op 30 september worden de winnaars per categorie bekend gemaakt. In totaal zijn er 27 categorieën, waaronder Boeken, Damesmode, Elektronica, Optiek en meer. Per categorie zijn er maximaal vijf genomineerden die kans maken op de prijs in hun categorie. De 27 winnaars krijgen op 29 oktober te horen of ze de hoofdprijs winnen en ABN AMRO 'Beste Winkelketen van Nederland' 2013 worden.

 

Bekende namen

Onder al de genomineerden vinden we ketens zoals C&A, Polare, HEMA, Media Markt, Bakker Bart, Lidl en Rivièra Maison. Zij krijgen binnenkort, samen met de andere genomineerden, dus te horen of ze in oktober nog kans maken om 'Beste Winkelketen van Nederland' te worden. Tijdens dat event zullen ook de 'Retail Executive van het Jaar' en het 'Retail Managementteam van het Jaar' bekend gemaakt worden.

 

Op 28 november organiseert RetailDetail de Belgische evenknie van deze prijsuitreiking op de RetailDetail Night, met name de verkiezingen van de 'Beste Winkelketen van Belgie' 2013 en 'Retailer of the Year Luxembourg'.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top