Genomineerden ‘Beste Winkelketen van Nederland’ 2013 zijn bekend | RetailDetail

Genomineerden ‘Beste Winkelketen van Nederland’ 2013 zijn bekend

Genomineerden ‘Beste Winkelketen van Nederland’ 2013 zijn bekend

Vandaag zijn de genomineerden van de publieksprijs ABN AMRO 'Beste Winkelketen van Nederland' 2013 bekendgemaakt. 285.000 consumenten hebben daarvoor hun oordeel geveld over meer dan 260 winkelketens. Het gemiddelde cijfer dat ze daarbij gaven ging opnieuw omhoog en kwam dit jaar uit op 7,8.

Opnieuw stijging gemiddeld rapportcijfer

Sinds 2005 is het gemiddelde cijfer van de winkelketens aanzienlijk gestegen. Toen lag het gemiddelde op 6,9, terwijl het nu bijna een vol punt hoger uitkomt op 7,8. De ketens worden beoordeeld op 9 aspecten: prijs-kwaliteitverhouding, prijsniveau, acties en aanbiedingen, assortiment, vernieuwing, service, deskundig personeel, klantvriendelijk personeel en sfeer.

 

Uit het onderzoek blijkt wel dat winkelketens zich steeds meer moeten richten op de aspecten prijsniveau en service om zich van de rest te kunnen onderscheiden. Het assortiment is ten opzichte van vorig jaar minder belangrijk geworden.

 

Op 30 september worden de winnaars per categorie bekend gemaakt. In totaal zijn er 27 categorieën, waaronder Boeken, Damesmode, Elektronica, Optiek en meer. Per categorie zijn er maximaal vijf genomineerden die kans maken op de prijs in hun categorie. De 27 winnaars krijgen op 29 oktober te horen of ze de hoofdprijs winnen en ABN AMRO 'Beste Winkelketen van Nederland' 2013 worden.

 

Bekende namen

Onder al de genomineerden vinden we ketens zoals C&A, Polare, HEMA, Media Markt, Bakker Bart, Lidl en Rivièra Maison. Zij krijgen binnenkort, samen met de andere genomineerden, dus te horen of ze in oktober nog kans maken om 'Beste Winkelketen van Nederland' te worden. Tijdens dat event zullen ook de 'Retail Executive van het Jaar' en het 'Retail Managementteam van het Jaar' bekend gemaakt worden.

 

Op 28 november organiseert RetailDetail de Belgische evenknie van deze prijsuitreiking op de RetailDetail Night, met name de verkiezingen van de 'Beste Winkelketen van Belgie' 2013 en 'Retailer of the Year Luxembourg'.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.