Gent lanceert eigen stadsdistributieplatform | RetailDetail

Gent lanceert eigen stadsdistributieplatform

Gent lanceert eigen stadsdistributieplatform

De stad Gent heeft in samenwerking met PUUR GENT, Bubble Post en CityDepot het open stadsdistributieplatform GentLevert gelanceerd. Dat moet ervoor zorgen dat de distributie in de stad vlotter en efficiënter verloopt.

 

Efficiënter en groener

Dankzij GentLevert worden de meeste goederen aan de rand van de stad verzameld, waarna ze vanuit een distributiecentrum met milieuvriendelijke voertuigen naar de klant in de stad kunnen worden gebracht. Partners Bubble Post en CityDepot hebben allebei zo’n magazijn aan de rand van de stad en hebben ervaring met het gebundeld leveren van pakjes.

 

“Vanuit ons magazijn verdelen wij met een cargofiets of economische bestelwagen zowel droge als gekoelde goederen naar horeca, handelaars en particulieren”, stelt Marc Morioux, CEO van Bubble Post, volgens Made in Oost-Vlaanderen. “De werking maakt de stadsbelevering efficiënter en groener. Dat komt zowel de handelaars, transporteurs als de bewoners van de stad ten goede”, voegt Marc Schepers, CEO van CityDepot, daar aan toe.

 

Het doel van GentLevert is om pilootprojecten van de partners te ondersteunen en om de verschillende belanghebbenden samen te brengen in een overlegplatform. Zo moet het hele systeem eenvoudig opgevolgd en bijgestuurd worden. De bedoeling is om later ook uit te breiden met nieuwe logistieke partners. “Op deze manier willen we een innovatieve oplossing aan handelaars en hun leveranciers aanreiken”, aldus schepen van Middenstand en Innovatie Christophe Peeters.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.