Gent start met experiment ‘handenvrij shoppen’ | RetailDetail

Gent start met experiment ‘handenvrij shoppen’

Gent start met experiment ‘handenvrij shoppen’

Winkelen in een autoluwe binnenstad en enkele uren later je aankopen uit een veilig afgesloten kastje halen in de parkeergarage waar je eerder die dag je auto achterliet: in Gent geloven ze dat ‘handenvrij shoppen’ de winkels in de binnenstad kan redden.

Twee vliegen in één klap

Vanaf september kan je in de winkels van de Gentse Brabantdam (foto) naar hartenlust shoppen zonder dat je gepakt en gezakt terug naar je auto moet stappen: drie uur later haal je gewoon je pakjes op in de parking waar je auto staat. Daartoe komen in de parkeergarages Kouter, Center (Korte Meer), Zuid en Reep beveiligde kastjes die de klant kan openen met een QR-code op zijn smartphone, een nummercode of een sleuteltje (welke optie het wordt, is nog niet uitgemaakt).

 

Het idee moet de Gentse middenstand zuurstof geven, zo gelooft het stadsbestuur. Net als hun collega’s in andere steden kreunen ook de Gentse winkels onder de enorme opkomst van e-commerce. “We rollen dit systeem nu uit om het comfort van online shoppen, waarbij aankopen aan de deur worden geleverd, te combineren met de beleving van onze binnenstad”, zegt schepen van middenstand Christophe Peeters (Open VLD) in De Gentenaar.

 

Tegelijk biedt ‘handenvrij winkelen’ ook een oplossing voor een ander oud zeer in Gent: het fameuze circulatieplan: “We vragen om de auto wat verder te parkeren, maar in ruil hoeft u dan niet langer met al uw zakjes en boodschappen de tram op of naar de parking te stappen. Dat is een van de meest gehoorde klachten”, aldus nog de schepen.

 

Voor het experiment, waarvoor de komende twee jaar 170.000 euro is uitgetrokken, sloot het stadsbestuur een deal met de vzw ‘Lab van Troje’, de organisatie die ook achter de leefstraten zit. “Tegen februari wordt de eerste proef geëvalueerd. Is die evaluatie positief, dan willen we het handenvrije shoppen graag uitrollen voor het volledige gebied binnen de stadsring.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.