Gesloten winkeldeur stopt klanten niet | RetailDetail

Gesloten winkeldeur stopt klanten niet

Gesloten winkeldeur stopt klanten niet

Klanten blijven niet weg uit een winkel als die de winkeldeuren 's winters omwille van de kou gesloten houdt, wijst nieuw Antwerps onderzoek uit.

Geen verschil tussen open of gesloten

Heel wat handelaars geloven dat klanten sneller de winkel binnenstappen, wanneer ze de deuren laten openstaan. Daarom dat vrijwel alle winkels ook in de winter hun deuren open laten, wat natuurlijk zorgt voor heel wat extra verwarmingskosten, wat dan weer slecht is voor het milieu en de portemonnee van de handelaar.

 

Uit het onderzoek van Eandis, Stadslab2050 en enkele zelfstandigenorganisaties in de Kammenstraat in Antwerpen blijkt nu echter dat het voor shoppers helemaal geen verschil maakt of de deuren open of gesloten zijn. Bij het onderzoek werd met straatcamera’s en infraroodtellers het aantal klanten geteld en daaruit blijkt dat er vrijwel geen verschil is tussen een open deur of een gesloten deur. “Shoppers verwachten niet dat de winkelier de deuren open gooit en de kou tegenhoudt met energieopslorpende warmtegordijnen. Er liep geen shopper meer of minder naar binnen”, schrijven de onderzoekers.

 

Tijdens het onderzoek werden ook andere ‘nudges’ uitgetest, waarbij klanten een licht duwtje in de rug kregen om een winkel binnen te gaan, maar ook die hadden amper effect.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.