Goede jaarstart voor Unilever | RetailDetail

Goede jaarstart voor Unilever

Goede jaarstart voor Unilever

Met een omzetgroei van 12,3% tot 12,8 miljard euro is het Brits-Nederlandse Unilever 2015 prima gestart. De producent van merken als Dove, Axe, Knorr, Lipton en Ben&Jerry's zag in het eerste kwartaal ook de onderliggende verkoop stijgen met 2,8%.

Thuiszorg sterkste groeier

Unilever heeft het voorbije kwartaal een omzet geboekt van 12,8 miljard euro: "Ondanks aanhoudende uitdagende omstandigheden zijn we het nieuwe jaar goed gestart, daarbij geholpen door gunstige koersbewegingen maar ook door een verbetering van de onderliggende verkoop", zegt CEO Paul Polman in een trading update.

 

Onderliggend was er een groei van 2,8%: 0,9% volumegroei en 1,9% prijsstijging. 'Home care', goed voor 2,5 miljard euro, kende met +3,1% de sterkste groei, gevolgd door de voedingspoot (+2,9% tot 3,2 miljard euro), persoonlijke hygiëne (+2,7% tot 4,8 miljard euro) en 'refreshment' (+2,5% tot 2,3 miljard).

 

Europa blijft zwak presteren

Regionaal blijft de Europese markt zwak (onderliggend -0,4% tot 3,1 miljard euro): de volumes gaan er wel op vooruit, maar de prijsdeflatie gooit roet in het eten. In Centraal- en Oost-Europa spreekt Unilever wel van "een bemoedigende start van het jaar". Terwijl Noord-Amerika een bescheiden groei laat optekenen dankzij hogere prijzen, presteert Zuid-Amerika heel sterk: samen klokken de Amerika's af op 4,2 miljard euro, een groei met 4,9% op jaarbasis.

 

De 'rest van de wereld' is goed voor 5,5 miljard euro (+3,3%), al laten de groeimarkten (+5,4%) een uiteenlopende evolutie zien: India groeit, China trappelt ter plaatse maar Brazilië en Rusland gaan erop achteruit.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.