Goede jaarstart voor Unilever

Goede jaarstart voor Unilever

Met een omzetgroei van 12,3% tot 12,8 miljard euro is het Brits-Nederlandse Unilever 2015 prima gestart. De producent van merken als Dove, Axe, Knorr, Lipton en Ben&Jerry's zag in het eerste kwartaal ook de onderliggende verkoop stijgen met 2,8%.

Thuiszorg sterkste groeier

Unilever heeft het voorbije kwartaal een omzet geboekt van 12,8 miljard euro: "Ondanks aanhoudende uitdagende omstandigheden zijn we het nieuwe jaar goed gestart, daarbij geholpen door gunstige koersbewegingen maar ook door een verbetering van de onderliggende verkoop", zegt CEO Paul Polman in een trading update.

 

Onderliggend was er een groei van 2,8%: 0,9% volumegroei en 1,9% prijsstijging. 'Home care', goed voor 2,5 miljard euro, kende met +3,1% de sterkste groei, gevolgd door de voedingspoot (+2,9% tot 3,2 miljard euro), persoonlijke hygiëne (+2,7% tot 4,8 miljard euro) en 'refreshment' (+2,5% tot 2,3 miljard).

 

Europa blijft zwak presteren

Regionaal blijft de Europese markt zwak (onderliggend -0,4% tot 3,1 miljard euro): de volumes gaan er wel op vooruit, maar de prijsdeflatie gooit roet in het eten. In Centraal- en Oost-Europa spreekt Unilever wel van "een bemoedigende start van het jaar". Terwijl Noord-Amerika een bescheiden groei laat optekenen dankzij hogere prijzen, presteert Zuid-Amerika heel sterk: samen klokken de Amerika's af op 4,2 miljard euro, een groei met 4,9% op jaarbasis.

 

De 'rest van de wereld' is goed voor 5,5 miljard euro (+3,3%), al laten de groeimarkten (+5,4%) een uiteenlopende evolutie zien: India groeit, China trappelt ter plaatse maar Brazilië en Rusland gaan erop achteruit.

 

Tags: