Google dan toch in beroep tegen Europese boete | RetailDetail

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

Google dan toch in beroep tegen Europese boete
Shutterstock

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

2,42 miljard euro

Google kreeg in juni van dit jaar een boete van maar liefst 2,42 miljard euro opgelegd door de Europese Commissie. Dat was het gevolg van de manier waarop het zijn online shoppingdienst Google Shopping bevoordeelde ten opzichte van de concurrentie.

 

Nadat Google eerder had aangegeven de nodige veranderingen door te voeren en de zaak zo afgehandeld leek, besluit het internetbedrijf nu toch om in beroep te gaan. Dat heeft het Europees Hof van Justitie bevestigd.

 

Mogelijk is die beslissing het gevolg van een uitspraak in een andere zaak. Intel kreeg in 2009 ook een boete van 1 miljard euro van Europa, omdat zijn positie misbruikt zou hebben op de markt voor microprocessoren. Het Hof van Justitie heeft die zaak nu teruggestuurd naar een lagere instantie, omdat die in het verleden niet alle argumenten van Intel goed zou hebben geanalyseerd. De kans bestaat dat Google op een gelijkaardige uitspraak hoopt.

 

Momenteel loopt er nog een andere zaak tegen Google rond het mobiele besturingssysteem Android. Daarbij zou Google fabrikanten verplichten om bepaalde apps te installeren op smartphones of tablets.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.