Google en Facebook krijgen toegang tot rekeninginfo | RetailDetail

Google en Facebook krijgen toegang tot rekeninginfo

Google en Facebook krijgen toegang tot rekeninginfo

Bedrijven als Google, Apple en Facebook kunnen binnen afzienbare tijd toegang krijgen tot betalingsgegevens van consumenten. Dat is een gevolg van een Europese richtlijn, die als doel heeft de concurrentie verder aan te zwengelen.

Europa bereidt richtlijn voor

Vandaag worden voor het betalingsverkeer nog altijd banken ingeschakeld, maar ook steeds meer niet-bancaire instellingen willen een deeltje van de taart meepikken. Zo heeft Google zijn Wallet ontwikkeld om er internetbetalingen mee te kunnen doen. Onder meer ook Facebook en Apple hebben of werken eveneens aan dergelijke toepassingen. De informatie die de bedrijven op die manier kunnen verzamelen over betalingen, en dus over het koopgedrag van de consumenten, is immers veel waard.

 

Op Europees vlak wordt voor deze zogenaamde derde betalingsdienstaanbieders een regeling ontworpen. Dat gebeurt in de PSD2-richtlijn, waarbij PSD2 staat voor Payment Service Directive II.

 

De regeling voorziet voor derde betalingsdienstaanbieders in de mogelijkheid om, met toestemming van de rekeninghouder, betaaltransacties de initiëren via een internet-toepassing. De banken worden verplicht om deze toepassing te ondersteunen. Voorts krijgen de derde betalingsdienstaanbieders de mogelijkheid om de informatie van rekeningen te gebruiken indien de rekeninghouder daar toestemming voor geeft. De banken moeten die toegang mogelijk maken.

 

Gezien het om een Europese richtlijn gaat, moet ze wel eerst nog worden omgezet in nationale wetgeving. De richtlijn moet bovendien nog definitief groen licht krijgen in het Europese Parlement en op de Europese raad van ministers.

 

Impact gaat veel verder dan ING-voorstel

Enkele maanden geleden kreeg een bank als ING nog volop tegenwind toen het overwoog om gegevens van de klantenrekeningen te gebruiken om de consument zelf commerciële aanbiedingen te doen indien hij ervoor zijn toestemming gaf. Indien de richtlijn wordt goedgekeurd zoals ze nu voorligt, maakt ze nog veel ruimere toepassingen mogelijk.

 

“De Europese Commissie heeft gezegd dat de consument aan de knoppen zit. Als hij wil dat zijn gegevens worden gedeeld met derde partijen, dan moet de bank dat gewoon doen”, liet directeur Piet Mallekoote van de Betaalvereniging Nederland, die de belangen van instanties met een betaalvergunning behartigt, hierover al optekenen in een gesprek met het Financieel Dagblad.

 

Mallekoote geeft er de banken trouwens meteen een flinke waarschuwing bij: “Als de bankensector nu niks doet en niet inzet op innovatie, wordt ze een soort back-office en is het betalingsverkeer over tien jaar in handen van andere partijen. Je gaat meerdere partijen krijgen, dus die businessmodellen gaan veranderen. Daar moet je goed over nadenken.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Franchisesector sneller gegroeid dan hele Nederlandse economie

14/06/2018

Terwijl de Nederlandse economie in de periode 2015-2017 met 7,37% groeide, klokte de franchisesector af op een groei van 7,57%. En dat ondanks de lichte daling van het aantal formules en vooral de "dieprode cijfers" van de modesector.

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.