Google past Google Shopping aan na forse boeten | RetailDetail

Google past Google Shopping aan na forse boete

Google past Google Shopping aan na forse boete
Shutterstock

Google heeft aangekondigd dat het zijn zoeksystemen gaat aanpassen, waardoor de resultaten van Google Shopping niet langer voorrang krijgen op de concurrentie. Het heeft nog tot eind september om de daad bij het woord te voegen.

Onderzoek nog niet afgerond

Google kreeg in juni een recordboete van de Europese Commissie van 2,42 miljard euro, omdat het zijn bevoorrechte positie gebruikte om de eigen producten en diensten voor te trekken. Daarbij kregen gebruikers eerst resultaten te zien van Google Shopping wanneer ze zochten naar producten en pas daarna die van de concurrentie.

 

Daarop kreeg Alphabet, het moederbedrijf van Google, tot eind augustus om met een oplossing op de proppen te komen en moet die voor 28 september in werking zijn. Net voor het verstrijken van de deadline heeft Google nu aan de Europese Commissie laten verstaan dat het de nodige aanpassingen zal doen. Dat schrijft Business Insider.

 

Daarmee is de zaak tegen Google bij de Europese Unie nog niet volledig afgerond, want er wordt ook nog onderzoek gedaan naar mogelijk illegale praktijken rond advertenties en met het mobiele besturingssysteem Android. De zaak tegen Google werd zeven jaar geleden opgestart en drie keer probeerde het bedrijf om tot een minnelijke schikking te komen met Europa, maar het slaagde daar nooit in, wat in juni dus leidde tot een recordboete.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.