Google past Google Shopping aan na forse boeten | RetailDetail

Google past Google Shopping aan na forse boete

Google past Google Shopping aan na forse boete
Shutterstock

Google heeft aangekondigd dat het zijn zoeksystemen gaat aanpassen, waardoor de resultaten van Google Shopping niet langer voorrang krijgen op de concurrentie. Het heeft nog tot eind september om de daad bij het woord te voegen.

Onderzoek nog niet afgerond

Google kreeg in juni een recordboete van de Europese Commissie van 2,42 miljard euro, omdat het zijn bevoorrechte positie gebruikte om de eigen producten en diensten voor te trekken. Daarbij kregen gebruikers eerst resultaten te zien van Google Shopping wanneer ze zochten naar producten en pas daarna die van de concurrentie.

 

Daarop kreeg Alphabet, het moederbedrijf van Google, tot eind augustus om met een oplossing op de proppen te komen en moet die voor 28 september in werking zijn. Net voor het verstrijken van de deadline heeft Google nu aan de Europese Commissie laten verstaan dat het de nodige aanpassingen zal doen. Dat schrijft Business Insider.

 

Daarmee is de zaak tegen Google bij de Europese Unie nog niet volledig afgerond, want er wordt ook nog onderzoek gedaan naar mogelijk illegale praktijken rond advertenties en met het mobiele besturingssysteem Android. De zaak tegen Google werd zeven jaar geleden opgestart en drie keer probeerde het bedrijf om tot een minnelijke schikking te komen met Europa, maar het slaagde daar nooit in, wat in juni dus leidde tot een recordboete.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.