GrandVision groeit met bijna 4 procent in voorbije kwartaal | RetailDetail

GrandVision groeit met bijna 4% in voorbije kwartaal

GrandVision groeit met bijna 4% in voorbije kwartaal
Shutterstock

In het derde kwartaal is de omzet van optiekgroep GrandVision met 3,9% gegroeid naar 858 miljoen euro. Op vergelijkbare basis bleef er van die omzetstijging nog steeds 3,1% over en ook de winst groeide.

Tegenvaller in VS, sterke prestatie in Frankrijk

Daarmee groeide GrandVision in het derde kwartaal iets sneller dan in het tweede kwartaal van het jaar. Over de drie kwartalen heen was er een omzetgroei van 3,3% en een vergelijkbare groei van 2,6%. Het aantal winkels groeide dan weer door van 6.516 naar 6.709 filialen.

 

In de Verenigde Staten blijft de winst wel langer uit dan verwacht, vooral vanwege de impact van het slechte weer in de regio. In de G4 (waartoe ook de Benelux behoort) groeide de omzet met 3%, maar op vergelijkbare basis was er slechts een groei van 1,8%. Die omzetstijging werd wel gedrukt door de negatieve impact van het Britse pond: voor wisselkoerseffecten steeg de omzet bij de G4 met 4,1%. Vooral in Frankrijk presteerde GrandVision sterk, ondanks een markt die er met 2,1% op achteruit ging in de eerste negen maanden van het jaar.

 

Voor het vierde kwartaal waarschuwt GrandVision nu al voor zwakkere cijfers, omdat het aantal verkoopdagen lager ligt dan een jaar eerder. Dat heeft te maken met de timing van de kerstdagen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.