GrandVision kent tragere groei | RetailDetail

GrandVision kent tragere groei

GrandVision kent tragere groei
Shutterstock

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar 2017 is optiekgroep GrandVision met 6,1% gegroeid. Op vergelijkbare basis was er wel sprake van een kleine daling, ten gevolge van de slechte timing van de kerstvakantie.

 

Vergelijkbare omzetdaling

In het vierde kwartaal was er een organische omzetgroei van 1,6%, maar op vergelijkbare basis was er wel een terugval van 0,8%. De groep wijt die daling aan een lager aantal verkoopdagen in het vierde kwartaal en een slechte timing van de kerstvakantie. Dat er toch nog sprake was van een omzetgroei van 6,1% is voornamelijk te danken aan overnames.

 

De daling op vergelijkbare basis was te wijten aan het ‘Other Europe’-segment binnen GrandVision. Het bedrijf wijst hier ook naar een sterke vergelijkingsbasis in 2016. Zowel bij de vier belangrijkste markten (waaronder de Benelux) als op de Amerikaanse en Aziatische markten was er sprake van een vergelijkbare groei ten opzichte van een jaar eerder.

 

Over het volledige boekjaar heen was er een groei met 4%, een organische groei van 3,5% en een vergelijkbare groei van 1,8%. GrandVision opende in 2017 meer dan 250 nieuwe winkels en nam daarnaast Visilab in Zwitserland en Tesco Opticians in het Verenigd Koninkrijk over, waardoor het hele netwerk nu 7.001 vestigingen telt.

 

De volledige resultaten van 2017 worden bekendgemaakt op 28 februari.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.