GrandVision weet winst stevig op te krikken | RetailDetail

GrandVision weet winst stevig op te krikken

GrandVision weet winst stevig op te krikken

Optiekgroep GrandVision heeft in 2015 zowel zijn omzet als zijn nettowinst stevig de hoogte in kunnen duwen. Het moederbedrijf van onder andere Pearle en Eye Wish wist zo te profiteren van enkele overnames.

Grootste groei bij nieuwe markten

De omzet steeg in 2015 met bijna 14% naar 3,2 miljard euro. Nog opvallender was de stijging van de nettowinst: die kwam in 2015 uit op 231 miljoen euro, terwijl die een jaar eerder slechts 175 miljoen euro was. Daarmee doet GrandVision het ook iets beter dan de verwachtingen van analisten, die een nettowinst van 222 miljoen euro hadden voorspeld. Zonder overnames en wisselkoerseffecten kon het optiekbedrijf nog steeds een mooie omzetstijging van 5% voorleggen.

 

Bij de G4, de vier belangrijkste landen voor GrandVision die goed zijn voor 60% van de omzet, was er sprake van een omzetstijging van 8,6% naar bijna twee miljard euro. De G4 bestaat uit Nederland, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. De grootste groei van GrandVision is te vinden binnen de nieuwe markten: zo steeg de omzet bij de andere Europese landen met meer dan 20%, terwijl de omzet in Latijns-Amerika en Azië met 33,6% de hoogte in ging.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.