GrandVision kan mooie groei voorleggen in eerste kwartaal | RetailDetail

GrandVision ziet mooie groei in eerste kwartaal

GrandVision ziet mooie groei in eerste kwartaal
Shutterstock

In het eerste kwartaal van 2017 heeft GrandVision, moederbedrijf van ketens als Pearle en Eye Wish Opticiens, zijn omzet met meer dan 5% zien groeien. Ook op vergelijkbare basis was er een mooie vooruitgang.

Daling in Verenigd Koninkrijk

De omzet van GrandVision kwam dankzij een groei van 5,2% in het eerste kwartaal uit op 845 miljoen euro, waar op vergelijkbare basis nog 4,1% van overbleef. GrandVision had vorig jaar wel een zwak eerste kwartaal, wat de positieve cijfers voor een deel verklaart.

 

In de vier belangrijkste markten voor GrandVision groeide het bedrijf met 0,7%, maar zonder wisselkoerseffecten zou de groei 3,1% geweest zijn. Ssterke prestaties in Duitsland en Oostenrijk werden grotendeels teniet gedaan door de lage positie van het pond, die ervoor zorgde dat de Britse omzet met 2,3% daalde. In de rest van Europa was er dan weer sprake van een opmars van 9,9%, in Noord- en Zuid-Amerika en Azië werd er zelfs een vooruitgang van 15,2% geboekt.

 

Het aangepaste brutobedrijfsresultaat steeg dan weer met 10,7% naar 136 miljoen euro, terwijl ook de brutomarge groeide van 15,3 naar 16,1%.

 

Naast de financiële cijfers heeft GrandVision ook bekend gemaakt dat CEO Theo Kiesselbach volgend jaar zijn functie zal neerleggen omwille van persoonlijke redenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.