GrandVision kan mooie groei voorleggen in eerste kwartaal | RetailDetail

GrandVision ziet mooie groei in eerste kwartaal

GrandVision ziet mooie groei in eerste kwartaal
Shutterstock

In het eerste kwartaal van 2017 heeft GrandVision, moederbedrijf van ketens als Pearle en Eye Wish Opticiens, zijn omzet met meer dan 5% zien groeien. Ook op vergelijkbare basis was er een mooie vooruitgang.

Daling in Verenigd Koninkrijk

De omzet van GrandVision kwam dankzij een groei van 5,2% in het eerste kwartaal uit op 845 miljoen euro, waar op vergelijkbare basis nog 4,1% van overbleef. GrandVision had vorig jaar wel een zwak eerste kwartaal, wat de positieve cijfers voor een deel verklaart.

 

In de vier belangrijkste markten voor GrandVision groeide het bedrijf met 0,7%, maar zonder wisselkoerseffecten zou de groei 3,1% geweest zijn. Ssterke prestaties in Duitsland en Oostenrijk werden grotendeels teniet gedaan door de lage positie van het pond, die ervoor zorgde dat de Britse omzet met 2,3% daalde. In de rest van Europa was er dan weer sprake van een opmars van 9,9%, in Noord- en Zuid-Amerika en Azië werd er zelfs een vooruitgang van 15,2% geboekt.

 

Het aangepaste brutobedrijfsresultaat steeg dan weer met 10,7% naar 136 miljoen euro, terwijl ook de brutomarge groeide van 15,3 naar 16,1%.

 

Naast de financiële cijfers heeft GrandVision ook bekend gemaakt dat CEO Theo Kiesselbach volgend jaar zijn functie zal neerleggen omwille van persoonlijke redenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).