Grootste omzetgroei detailhandel in acht jaar | RetailDetail

Grootste omzetgroei detailhandel in acht jaar

Grootste omzetgroei detailhandel in acht jaar

De detailhandel in Nederland is in 2016 het hardste gegroeid sinds acht jaar geleden de economische crisis uitbrak. De totale omzetgroei van de detailhandel bedroeg in 2016 1,9%, tegenover 1,4% het jaar ervoor.

Nog steeds niet op pre-crisis niveau

Ook het verkochte volume groeide in 2016 met 1,4% ten opzichte van een jaar eerder. In de foodsector steeg de omzet met 1,9%, binnen non-food was dat maar 0,9%. Online werd er wel maar liefst 19% meer omzet behaald dan een jaar geleden, zegt het Centraal Bureau voor Statistiek.

 

Toch is de Nederlandse detailhandel nog niet op het niveau van voor de crisis: ten opzichte van 2008 is de omzet nog steeds 4,3% lager. Dat is vooral te wijten aan de mindere resultaten van non-foodwinkels, waar de omzet momenteel 16% lager is dan in 2008. In de foodsector ligt de omzet immers bijna 12% hoger.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.