Grote winkelketens zagen Belgische omzet in eerste kwartaal terugvallen | RetailDetail

Grote winkelketens zagen Belgische omzet in eerste kwartaal terugvallen

Grote winkelketens zagen Belgische omzet in eerste kwartaal terugvallen
http://www.shutterstock.com/nl/pic-144795160/

De grote winkelketens hebben in het eerste kwartaal van dit jaar hun omzet in België met 15% zien terugvallen. In Brussel was dat zelfs 30%: volgens Comeos had dat vooral te maken met de terreursfeer in ons land.

Terreur en weer als schuldigen

De sterke daling vond dan wel plaats voor de aanslagen van 22 maart in Brussel, toch wijst Comeos naar terreur als grote schuldige voor de sterk gedaalde omzetten. Door de aanslagen in Parijs en het verhoogde terreuralarm in België zouden er immers minder personen afzakken naar België. Comeos berekent momenteel nog de cijfers van na 22 maart. Ook andere factoren hebben echter hun rol gespeeld bij de slechte prestaties: zo was het weer in de eerste drie maanden van het jaar slechter dan normaal.

 

Comeos heeft vandaag ook een witboek gepresenteerd, waarin het 47 voorstellen doet om de veiligheid in handelszaken te verbeteren. “Handelaars ontvangen dagelijks miljoenen mensen in hun winkels. Hierdoor hebben zij specifieke verantwoordelijkheden voor het waarborgen van de veiligheid van klanten en medewerkers”, zegt CEO Dominique Michel.“Wij hebben enkele knelpunten geïdentificeerd, die we willen aanpakken. Daarvoor lanceren we in ons witboek 47 concrete voorstellen.”

 

Comeos pleit er onder andere voor om een crisisprotocol op te stellen, met een lijst concrete maatregelen die handelaars moeten nemen bij een veiligheidsprobleem. Er moet ook een interactief platform komen waarbij er informatie wordt uitgewisseld tussen handelaars en de overheid. De handelaarsvereniging wil ook dat handelaars klanten die hun winkel betreden meer mogen controleren en het wil dat distributiecentra worden aanzien als kritieke infrastructuur, zodat hun werking steeds gegarandeerd kan worden. Tot slot wil het investeringen in veiligheid voor iedereen fiscaal aftrekbaar maken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.