GS1 goes in the Cloud, voor betere datakwaliteit | RetailDetail

GS1 goes in the Cloud, voor betere datakwaliteit

GS1 goes in the Cloud, voor betere datakwaliteit
Foto: David Plas

GS1 Belgium & Luxembourg lanceert de grootste productdatabase ter wereld met het oog op een betere data-uitwisseling tussen retailers, fabrikanten en consumenten, zo bleek afgelopen donderdag op het jaarlijkse Forum van de organisatie.

 

Congres als talkshow

Als je het aan GS1 vraagt, zal het allemààl wel 'breaking news' geweest zijn, wat de bezoekers voorgeschoteld kregen. De goedgevulde ochtend (9-13 uur) was immers opgezet als een flitsende tv-show: een 'nieuwsanker' als presentatrice; zeteltjes voor interviewgesprekjes die op talkshowwijze werden aangepakt; een groot scherm op de achtergrond met voortdurend wisselende slides, filmpjes en foto's; en onderbrekingen voor allerlei 'nieuwsflashes' en – jawel! – 'breaking news'!

 

De opzet oogde alleszins leuk gevonden en best wel onderhoudend, en de vaart zat er goed in. Een kniesoor zou kunnen vrezen dat de blitse verpakking een wat kortademige content moest verhullen, maar dat viel toch wel heel goed mee! Oké, het jaarlijkse GS1 Forum is er vooral om de performante organisatie toe te laten zichzelf en haar partners wat in de kijker te zetten en bemoedigend op de schouder te kloppen, maar hé: wat is daar mis mee? De resultaten van de vele inspanningen richting data-uitwisseling en standaardisering mogen toch best gezien worden? Welaan dan: waar staat GS1 anno 2018 voor?

 

Datakwaliteit

De uitrol van de GDSN Data Pool is op kruissnelheid gekomen, vertelt GS1-voorzitster Sofie Hofman (Nestlé), en ook Trustbox blijft groeien. Naast FMCG zijn ook doe-het-zelf, tuinen en huisdieren intussen volop in het systeem aan het instappen. Rond EDI en elektronisch factureren is de overheid een ondersteunende partner geworden, en er is een harmonisering met Nederland en Frankrijk aan de gang. GS1 zelf focust vooral op operational excellence, zowel in de eigen service als in de geboden meerwaarde voor zijn klanten. Zeiden we het niet: niets mis mee dat je trots op de eigen borst klopt, als de resultaten er zijn.

 

Alles rozengeur en maneschijn is het trouwens ook niet in het land van data-uitwisseling en standaardisering. Traden Jan Somers, ceo van GS1 Belgilux, en Miguel Lopera, ceo GS1 Worldwide, niet hand in hand op de voorgrond om welbespraakt en met priemende blik te sensibiliseren rond meer datakwaliteit? "We zijn goed bezig, maar het kàn altijd beter én dat moét ook", was de essentie van hun boodschap. Een tool die GS1 wereldwijd in de pijplijn heeft om dat euvel te verhelpen, heet GS1 Cloud. Dat moet een gigantische database worden van de zowat 75 miljoen GTIN-barcodes die wereldwijd in omloop zijn. Jan Somers gaf nog aan dat in België de procedure voor de toekenning van barcodes een U-turn maakt, waarbij bedrijven voortaan zelf hun eigen GTIN online kunnen aanmaken.

 

Transparant en correct

De opkomst van e-commerce, ook in consumer goods, doet overigens de roep toenemen voor gemeenschappelijke online tools om de data-uitwisseling en de logistiek processen te helpen stroomlijnen. Betrouwbare online informatie, die bovendien overeenkomt met wat terug te vinden is op de productetiketten, moet tegemoetkomen aan de consumentenbehoefte aan transparantie, zeker waar het nutritionele gegevens – en meer bepaald allergenen – betreft. Liefst met een correcte productfoto erbij, geleverd door de content owner, met name de producent. Met de inzet van allen moet de GDSN Data Pool dé centrale plaats zijn voor de opslag én consultatie van betrouwbare en controleerbare productinformatie.

 

Onvoorstelbaar hoeveel sprekers er op een zo beperkt tijdsbestek de revue kunnen passeren en welke aspecten allemaal aan bod komen! Het zou ons te ver voeren om alles wat ter sprake is gekomen, uitgebreid te belichten. Een greep: de Coupon Data Pool en de riante toekomst die de m-coupon te wachten staat; de wederopstanding van een al wat oudere technologie als de RFID-tag; een patiëntveiligere en logistiek efficiëntere geneeskunde die mogelijk is dankzij de toepassing van barcodes in de ziekenhuisverwerking van medicatie en implantaten; het beroep dat de FOD Financiën op GS1 doet om de internationale LEI-code toe te kennen (LEI staat voor Legal Entity Identifier, wat toelaat rechtspersonen in de financiële markten uniek te identificeren); de verdere standaardisatie van de elektronische factuur (zowel B2Gov als B2B) en automatisering van 'order to cash'... Elk een congres op zich waard!

 

Sociale media en logistieke keten

Enfin, u ziet het: te veel om alleen al maar op te noemen, laat staan om erover uit te wijden. Twee zaken willen we als uitsmijter toch nog vermelden, vooraleer iedereen zich – zoals dat op een netwerkevent betaamt – op de hapjes en de drankjes stort. Als specialist in e-logistics schetste Walter Trezek van E-commerce Europe de communicatieve complexiteit van een Single Digital Market die zich niet aan geijkte landsgrenzen houdt. Zijn luide roep om globale standaardisering valt hopelijk niet in dovemansoren.

 

Als afsluiter was er een paneldebat rond twee fenomenen: de rol die de sociale media in de logistieke keten kunnen spelen, en de 'open source'-samenwerkingstechnologie 'blockchain', die onlangs nog uitgebreid in de actualiteit was vanwege de perikelen rond de Bitcoin-toepassing. Die twee onderwerpen komen zonder enige twijfel in een heel nabije toekomst dubbel en dik terug op uw bordje, zeker weten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.