Gunstig patroon helpt detailhandel in maart

Gunstig patroon helpt detailhandel in maart

De Nederlandse detailhandel heeft in maart een omzetstijging van 2,2 procent geboekt ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. De groei was te danken aan stijgende prijzen en een gunstig koopdagenpatroon, zegt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Prijzen redden statistieken

De prijzen gingen immers 2,7 procent hoger, waardoor de volumedaling van 0,5 procent ruim gecompenseerd werd. Die volumedaling kwam er ondanks het gunstigere koopdagenpatroon: maart 2012 telde immers een extra vrijdag en zaterdag, de twee belangrijkste omzetdagen van de week. De omzetstijging van 5 procent bij de foodverkopers was een andere belangrijke factor in het positieve cijfer over de maand maart.

 

De non-foodwinkels zagen hun omzet met ongeveer een procent groeien. Deze toename is volledig toe te schrijven aan de stijgingen van de prijzen. Verkopers van consumentenelektronica en vooral kledingzaken kenden relatief de meeste groei; bouwmarkten en verkopers van woninginrichting blijven het een stuk minder doen. De omzet bij postorderbedrijven en internetwinkels nam met 2 procent toe.

 

Over het hele eerste kwartaal van 2012 komt de Nederlandse detailhandel uit op een omzetstijging van 1 procent. Deze groei is echter volledig te danken aan de hogere omzetten van de supermarkten.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema in Tilburg krijgt nieuw foodconcept

22/09/2017

Hema heeft in Tilburg voor het eerst in Nederland het internatonale concept gelanceerd, waarbij vooral de nieuwigheden in het restaurant opvallen. Er is zelfs een volledig live-cooking gedeelte, waarvoor ook de openingsuren werden uitgebreid.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Univé start test met interactieve robot Pepper

21/09/2017

Univé Verzekeringen heeft in een winkel in Heerhugowaard de robot Pepper in gebruik genomen. Die moet dienst doen als hostess voor klanten die de winkel binnenwandelen. Univé wil weten hoe klanten daarop reageren.

Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top