Gunstig patroon helpt detailhandel in maart

Gunstig patroon helpt detailhandel in maart

De Nederlandse detailhandel heeft in maart een omzetstijging van 2,2 procent geboekt ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. De groei was te danken aan stijgende prijzen en een gunstig koopdagenpatroon, zegt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Prijzen redden statistieken

De prijzen gingen immers 2,7 procent hoger, waardoor de volumedaling van 0,5 procent ruim gecompenseerd werd. Die volumedaling kwam er ondanks het gunstigere koopdagenpatroon: maart 2012 telde immers een extra vrijdag en zaterdag, de twee belangrijkste omzetdagen van de week. De omzetstijging van 5 procent bij de foodverkopers was een andere belangrijke factor in het positieve cijfer over de maand maart.

 

De non-foodwinkels zagen hun omzet met ongeveer een procent groeien. Deze toename is volledig toe te schrijven aan de stijgingen van de prijzen. Verkopers van consumentenelektronica en vooral kledingzaken kenden relatief de meeste groei; bouwmarkten en verkopers van woninginrichting blijven het een stuk minder doen. De omzet bij postorderbedrijven en internetwinkels nam met 2 procent toe.

 

Over het hele eerste kwartaal van 2012 komt de Nederlandse detailhandel uit op een omzetstijging van 1 procent. Deze groei is echter volledig te danken aan de hogere omzetten van de supermarkten.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Bijenkorf sluit eigen distributiecentrum in Woerden

12/01/2018

De Bijenkorf gaat zijn eigen distributiecentrum in Woerden sluiten. De sluiting staat gepland voor midden volgend jaar en kost 143 werknemers hun baan. De Bijenkorf gaat de taken van het distributiecentrum uitbesteden.

Europa wil belasting op plastic zakjes

11/01/2018

Nadat verschillende lidstaten al verschillende maatregelen hebben genomen om het gebruik van plastic zakjes terug te dringen, denkt de Europese Unie er nu aan om een algehele belasting op plastic zakjes in te voeren.

Amazon wil nieuw magazijn vlakbij Belgische en Nederlandse grens

10/01/2018

De Amerikaanse webshop Amazon gaat een nieuw distributiecentrum bouwen in het Duitse Mönchengladbach. Het nieuwe magazijn ligt vlakbij de Nederlandse en Belgische grens en zal dus waarschijnlijk gebruikt worden om aan die markten leveren.

Back to top