Gunstig patroon helpt detailhandel in maart

Gunstig patroon helpt detailhandel in maart

De Nederlandse detailhandel heeft in maart een omzetstijging van 2,2 procent geboekt ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. De groei was te danken aan stijgende prijzen en een gunstig koopdagenpatroon, zegt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Prijzen redden statistieken

De prijzen gingen immers 2,7 procent hoger, waardoor de volumedaling van 0,5 procent ruim gecompenseerd werd. Die volumedaling kwam er ondanks het gunstigere koopdagenpatroon: maart 2012 telde immers een extra vrijdag en zaterdag, de twee belangrijkste omzetdagen van de week. De omzetstijging van 5 procent bij de foodverkopers was een andere belangrijke factor in het positieve cijfer over de maand maart.

 

De non-foodwinkels zagen hun omzet met ongeveer een procent groeien. Deze toename is volledig toe te schrijven aan de stijgingen van de prijzen. Verkopers van consumentenelektronica en vooral kledingzaken kenden relatief de meeste groei; bouwmarkten en verkopers van woninginrichting blijven het een stuk minder doen. De omzet bij postorderbedrijven en internetwinkels nam met 2 procent toe.

 

Over het hele eerste kwartaal van 2012 komt de Nederlandse detailhandel uit op een omzetstijging van 1 procent. Deze groei is echter volledig te danken aan de hogere omzetten van de supermarkten.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

“Menselijke factor onderbelicht in omnichannelretail”

16/11/2017

Als zaakvoerder van het digitale retailbureau Kega is Kees Verkade begaan met consistente merkbeleving. De rol van het winkelpersoneel in het creëren van een optimale customer journey, zowel online als offline, trekt zijn aandacht.

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

15/11/2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Back to top