Handel vraagt actieplan om winkels beter te beveiligen | RetailDetail

Handel vraagt actieplan om winkels beter te beveiligen

Handel vraagt actieplan om winkels beter te beveiligen

Comeos vraagt heldere afspraken met overheid en politie inzake veiligheid gezien de toenemende winkelcriminaliteit en terreurdreiging. Intussen is Carrefour begonnen met het extra beveiligen van zijn net van buurtwinkels.

 

Eén miljard euro verlies

Volgens handelsfederatie Comeos kost toenemende winkelcriminaliteit de sector jaarlijks meer dan een miljard euro. "Dat betekent dat iederéén meebetaalt, zowel voor de preventiemaatregelen, veiligheidssystemen en het rechtstreekse verlies van zogenaamd 'kleine' winkeldiefstallen”, zegt topman Dominique Michel.

 

Daar kwam dan vorig jaar nog “de bittere realiteit van de terreurdreiging” bij. “Toen de terreurdreiging vorig jaar in Brussel naar niveau 4 werd opgetrokken, verloren Brusselse handelaars tussen 21 en 29 november liefst honderd miljoen euro.”

 

"In de eerste plaats willen we dat er een set concrete, heldere veiligheidsmaatregelen komt die gekoppeld is aan het dreigingsniveau", zegt Michel. "Alleen zo kan de handelaar weten wat van hem wordt verwacht: winkels sluiten of niet, extra bewaking voorzien of niet... Dat soort afspraken bestaan voor het openbaar vervoer, en we willen ook dat de handel nauwer betrokken wordt. Vergeet niet dat een handelaar verantwoordelijk is voor de veiligheid van het eigen personeel én van de klanten of bezoekers."

 

Comeos wil ook een online platform, een 'Retail Information Network', dat de uitwisseling van informatie moet toelaten tussen autoriteiten en handelaars. Tot slot vraagt de federatie ook een betere bescherming van de handelsruimte, het inzetten van camera's op de openbare weg aan winkels - dat mag vooralsnog niet in de huidige wetgeving - en meer toezicht op cybercriminaliteit.

 

Extra beveiliging voor Carrefour Express

Intussen is Carrefour gestart met het extra beveiligen van zijn buurtwinkels. “Door de toenemende beveiliging van de grootwarenhuizen zijn de buurtwinkels de laatste jaren een veel regelmatiger doelwit geworden van misdadigers”, zegt woordvoerder Baptiste Van Outryve.

 

Carrefour rolt daarom een veiligheidsplan uit dat rust op drie systemen: een cashbox met tijdslot, een kluis met tijdslot en een verborgen alarmknop zodat “niemand nog directe toegang heeft tot contanten.

 

De groep heeft naar eigen zeggen een analyse gemaakt van alle buurtwinkels uit het totaalaanbod en zo prioritaire winkels geselecteerd. “In die verkooppunten is Carrefour begonnen met het opdrijven van de veiligheidsmaatregelen. Elke nieuwe Express die in de toekomst haar deuren zal openen, wordt eveneens standaard uitgerust met dit drievoudige beveiligingssysteem”, aldus nog Van Outryve. “Voor alle duidelijkheid: bij bepaalde winkels waren reeds meerdere van deze maatregelen geïmplementeerd.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof – waar ook Galeria Inno toe behoort – zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.