Handelaars Aalst krijgen centrummanager

Handelaars Aalst krijgen centrummanager

Handelaars Aalst krijgen centrummanager

Het Oost-Vlaamse Aalst heeft na twee jaar eindelijk een centrummanager gevonden. Pieter Van Houcke wordt het aanspreekpunt voor de lokale handelaars en moet meehelpen aan een oplossing voor de leegstand in de Denderstad.

“Aalst als winkelstad op de kaart zetten”

De opdracht van de nieuwe centrummanager is duidelijk: “Het aanspreekpunt zijn voor de winkeliers en als de stad iets beslist dat betrekking heeft op de handelaars hen daarvan op de hoogte stellen", zei Van Houcke bij zijn voorstelling. Hij wees er meteen op dat hij, ondanks zijn officiële functienaam, “het aanspreekpunt wil zijn voor iedere handelaar, ook in de deelgemeenten. Of dat nu een grote kledingwinkel is in het centrum of een kleine slager die opent op het dorp in Nieuwerkerken.”

 

Van Houcke moet ook de groeiende leegstand van winkelpanden aanpakken: “We willen start-ups de weg wijzen naar leegstaande panden. Ik denk dat er de komende jaren heel wat pop-ups zullen verrijzen: veel mensen met een webshop hebben nood aan fysieke aanwezigheid in het straatbeeld.” “Als je vandaag op shoppen googlet, staat Aalst niet meteen in de hits. Maar met extra beleving, die door die samenwerking en door aantrekkelijkere winkelstraten gerealiseerd kan worden, kunnen we Aalst wel als winkelstad op de kaart zetten”, klinkt het ambitieus.

 

Een van de eerste dossiers op het bord van de nieuwe centrummanager wordt ribbetjesketen Amadeus. Die heeft al een tiental vestigingen in Gent, Brussel en Antwerpen, maar heeft nu ook zijn oog laten vallen op Aalst. “Zodra iemand ons contacteert, gaat de dienst Economie op zoek naar geschikte panden, probeert in te gaan op de vragen en tracht een match te vinden met het aanbod. We laten niet los tot ze zich hier vestigen”, lacht Van Houcke. “Zo hebben we voor Amadeus zeven mogelijke locaties doorgegeven.” Op de definitieve beslissing is het nog even wachten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.