Handelaars betalen vanaf 2017 promotaks in Mechelen | RetailDetail

Handelaars betalen vanaf 2017 promotaks in Mechelen

Handelaars betalen vanaf 2017 promotaks in Mechelen

De Mechelse handelaars moeten vanaf 2017 een promotaks betalen, waarvan de opbrengst zal worden gebruikt om Mechelen te promoten. Zo zal de taks volgens de stad dus terugvloeien naar de lokale economie.

Nieuwe initiatieven

Momenteel is het nog niet duidelijk hoe de opbrengst zal worden aangewend: die beslissing wordt later genomen door de stad in samenspraak met de handelaars zelf. Het bedrag dat ze moeten neertellen, hangt af van de locatie en de oppervlakte van hun zaak: zo betaalt een handelaar met een pand kleiner dan 150 m² 100 euro als zijn winkel in de binnenstad of de stationsomgeving is gelegen. Is dat in het kernwinkelgebied, dan betaalt hij 200 euro. Handelszaken die groter zijn dan 600 m² betalen dan weer 300 of 600 euro.

 

“Het gaat om extra middelen die worden gecreëerd, en waarmee nieuwe initiatieven voor promotie kunnen worden uitgewerkt. We willen de handel en horeca meer dan in het verleden betrekken bij de promotie van Mechelen als winkelstad. De promotaks moet in veelvoud terugverdiend worden”, zegt schepen van Economie Katleen Den Roover over het idee achter de nieuwe taks.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.