Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit | RetailDetail

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit
Shutterstock

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

 

“Elke melding wordt behandeld”

“De veiligheid van al onze medewerkers en alle klanten is cruciaal,” zegt Dominique Michel, CEO van Comeos. “Daarom hebben we COMIN opgericht in samenwerking met de politie. Het is een beveiligd online platform waarbij de handelaar foto’s en beschrijvingen van criminele feiten van georganiseerde daderbendes kan delen met de bevoegde politiedienst.”

 

COMIN werd in mei 2016 al opgericht en als test in gebruik genomen bij tien grote winkelketens. Tijdens die testfase zijn meer dan 2000 criminele feiten gesignaleerd op het platform. “De samenwerking met de politie verloopt bijzonder positief. Elke melding wordt behandeld. Op basis van de informatie die door de handelaar wordt aangebracht, kan de politie de feiten onderzoeken. In de helft van de gevallen heeft dit tot een effectief resultaat geleid, wat in het licht van de criminaliteitsstatistieken een opmerkelijk goed resultaat is.”

 

Ook bij de politie klinken positieve geluiden: “Dankzij dit platform werken wij nog beter samen met de handelaars. Op basis van de informatie die zij ons bezorgen, kunnen wij zaken sneller en efficiënter opvolgen”, aldus Marc Rokegem, gerechtelijk commissaris bij de federale gerechtelijke politie. 

 

Nu de testfase afgelopen is, kunnen ook andere handelaars gebruik maken van het platform en winkeldiefstallen of andere feiten melden op COMIN.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.