Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit | RetailDetail

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit
Shutterstock

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

 

“Elke melding wordt behandeld”

“De veiligheid van al onze medewerkers en alle klanten is cruciaal,” zegt Dominique Michel, CEO van Comeos. “Daarom hebben we COMIN opgericht in samenwerking met de politie. Het is een beveiligd online platform waarbij de handelaar foto’s en beschrijvingen van criminele feiten van georganiseerde daderbendes kan delen met de bevoegde politiedienst.”

 

COMIN werd in mei 2016 al opgericht en als test in gebruik genomen bij tien grote winkelketens. Tijdens die testfase zijn meer dan 2000 criminele feiten gesignaleerd op het platform. “De samenwerking met de politie verloopt bijzonder positief. Elke melding wordt behandeld. Op basis van de informatie die door de handelaar wordt aangebracht, kan de politie de feiten onderzoeken. In de helft van de gevallen heeft dit tot een effectief resultaat geleid, wat in het licht van de criminaliteitsstatistieken een opmerkelijk goed resultaat is.”

 

Ook bij de politie klinken positieve geluiden: “Dankzij dit platform werken wij nog beter samen met de handelaars. Op basis van de informatie die zij ons bezorgen, kunnen wij zaken sneller en efficiënter opvolgen”, aldus Marc Rokegem, gerechtelijk commissaris bij de federale gerechtelijke politie. 

 

Nu de testfase afgelopen is, kunnen ook andere handelaars gebruik maken van het platform en winkeldiefstallen of andere feiten melden op COMIN.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.