Handelaars Roermond niet bestand tegen concurrentie outletcenter

Handelaars Roermond niet bestand tegen concurrentie outletcenter

Handelaars Roermond niet bestand tegen concurrentie outletcenter

Het outletcenter in Roermond wordt volgende maand opnieuw uitgebreid met vijftig nieuwe winkels en restaurants. Ondertussen zeggen de handelaars in de binnenstad niet meer bestand te zijn tegen de grote concurrentie.

 

Verkeersproblemen

Nochtans blijkt uit cijfers dat ongeveer 20 procent van de miljoenen bezoekers ook zijn weg vindt naar de binnenstad, maar de handelaars vragen zich af of ze dan nog wel geld hebben om te spenderen.

 

“Ze verblijven gemiddeld zo’n vier uur in het outletcenter, wie gaat er dan nog in de binnenstad shoppen? Ja, de horeca profiteert er zeker wel van. Maar de andere ondernemers niet of nauwelijks”, zegt Wim Cox, ondernemer en bestuurslid van de BIZ, de club van ondernemers in de binnenstad van Roermond, aan De Telegraaf.

 

Ondertussen blijven consumenten uit de regio ook weg uit Roermond, vooral omdat ze denken dat de stad te kampen heeft met grote verkeersproblemen. “Dat is het ook een aantal keren per jaar, met name op Duitse feestdagen. Maar het is ook beeldvorming, die verkeerschaos rond Roermond. En omdat mensen uit de regio daarom wegblijven, staan de lokale ondernemers onder druk.”

 

Ook de gemeente ziet dat probleem en dus worden er een aantal aanpassingen gedaan rond mobiliteit, al moeten de lokale handelaars wel nog geduld hebben tot 2021 voor die allemaal afgerond zijn.

 

Ook vragen in Lelystad

In Lelystad stellen steeds meer lokale ondernemers en buurtbewoners zich eveneens de vraag of ze nog iets hebben aan het succes van het outletcentrum Bataviastad.

 

“Er werd ons voorgehouden dat we allemaal mee zouden profiteren, maar dat is in de praktijk niet zo. Het is een gemiste kans dat het zo ver van de binnenstad is neergezet. Maar waar we het meeste last van hebben is toch het prijsniveau. De winkeliers in de binnenstad kunnen alles voor de volle prijs aanbieden, maar wat niet wordt verkocht ligt even verderop voor dertig procent of meer goedkoper. Dat merken ondernemers”, Debbie Rijnierse namens de ondernemers in het centrum van Lelystad.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.