Handelaars Westland Shopping krijgen geen schadevergoeding na problemen met plafond

Handelaars Westland Shopping krijgen geen schadevergoeding na problemen met plafond

De handelaars van het Westland Shopping Center zijn teleurgesteld dat de eigenaar van het winkelcentrum hen geen schadevergoeding aanbiedt, nadat het winkelcentrum een tijdje gesloten was na problemen met het plafond.

Overmacht

Het plafond van het Westland Shopping Center stortte vorige week gedeeltelijk in, waarna besloten werd om een volledige controle te laten uitvoeren. Daarbij kwamen een aantal veiligheidsproblemen aan het licht en om die te kunnen oplossen, werd het winkelcentrum enkele dagen gesloten.

 

Gisteren was er een vergadering tussen de handelaars en de eigenaar AG Real Estate, op initiatief van de eigenaar. De handelaars hoopten daar te horen te krijgen dat ze vergoed zouden worden voor de geleden schade, maar de eigenaar besloot niet in te gaan op die vraag en beroept zich daarbij op overmacht, waardoor er volgens het huurcontract geen schadevergoeding moet worden betaald.

 

200.000 euro omzetverlies

"Alle winkeliers zijn teleurgesteld", zegt Dirk Buysens, voorzitter van de handelaarsvereniging van het Westland Shopping Center aan Belga. "Ik heb gehoord dat het verlies aan omzet voor de grote winkels oploopt tot meer dan 200.000 euro. We verwachtten geen volledige terugbetaling, maar ze zouden toch mogen komen met een stevig signaal."

 

De handelaars bekijken nu of ze overgaan tot een individuele of collectieve rechtszaak, of ze de verzekering de zaak volledig laten afhandelen.