Hans Anders wil af van discount-imago | RetailDetail

Hans Anders wil af van discount-imago

Hans Anders wil af van discount-imago

Brillenketen Hans Anders gaat op eigen kracht voort na het afspringen van de overnamegesprekken. Topman Patrick Herman toont zich daarbij ambitieuzer dan ooit: “We zullen jaarlijks zo’n tien winkels openen in België en de bestaande maken we mooier.”

Op naar 150 brillenwinkels in België

Nu de Nederlandse brillenketen Hans Anders geen overnemer gevonden heeft, verandert de groep het geweer van schouder. Dat zegt de Belg Patrick Herman, sinds 2010 CEO van Hans Anders, in een gesprek met zakenkrant De Tijd. “We zullen jaarlijks zo'n tien winkels openen. We zitten nog lang niet aan ons verzadigingspunt. We hebben hier nu 95 winkels. Over enkele jaren moeten het er 150 zijn”, klinkt het. Hans Anders telt alles samen 390 vestigingen, waarvan ongeveer 250 in Nederland.

 

Topman Patrick Herman ziet in België veel mogelijkheden om uit te breiden, want het aantal zelfstandige opticiens blijft maar dalen (al hebben die nog altijd 80% van de markt in handen). “Dat is uniek. In België hebben de twee grote spelers (Pearle en Hans Anders, nvdr.) een marktaandeel van amper 20%. In Nederland hebben de drie grote ketens de helft van de markt in handen. Wij groeien op dit moment sneller dan de markt. Dat zegt genoeg.”

 

Ook internationaal wil Hans Anders doorgroeien, zowel in Zweden ‑ waar de keten in 2013 de 35 winkels van Direkt Optik overnam ‑ als in Frankrijk. “We zijn er vijf jaar actief en hebben er nu 50 winkels, maar om voldoende schaalgrootte te hebben, moeten er minstens 200 zijn.”

 

“Merken worden belangrijker”

Behalve expansie werkt Hans Anders ook aan een ‘upgrade’ van zijn winkels en aanbod. “We leggen steeds meer de nadruk op merkbrillen en beseffen meer dan ooit dat onze winkels mooi moeten zijn. We willen af van ons pure discountimago”, zegt de topman.

 

“Als [consumenten] geen Ray-Ban vinden, gaan ze naar een andere winkel. Ray-Ban is de enige blockbuster in de brillenwereld. Het enige merk dat mensen zo aantrekt. We hebben veel moeite moeten doen om Ray-Ban te overtuigen. Ze vonden onze winkels niet mooi. Daarop hebben we beslist onze winkels te vernieuwen en mooier te maken. Dat heeft ze overtuigd.”

 

Daarom krijgen de Hans Anders-verkooppunten de komende jaren mooiere vloeren, rekken waarin de brillen beter tot hun recht komen, meer verkoopoppervlakte en nieuwe verlichting. “We verkopen goedkope brillen, maar dat wil niet zeggen dat onze winkels niet mooi hoeven te zijn. Zara verkoopt ook goedkope kleding in mooie winkels. Dat vinden klanten leuk.” Hans Anders, opgericht in 1982, telt momenteel 1.700 werknemers en boekt een jaaromzet van 190 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.