Hans Anders wil af van discount-imago | RetailDetail

Hans Anders wil af van discount-imago

Hans Anders wil af van discount-imago

Brillenketen Hans Anders gaat op eigen kracht voort na het afspringen van de overnamegesprekken. Topman Patrick Herman toont zich daarbij ambitieuzer dan ooit: “We zullen jaarlijks zo’n tien winkels openen in België en de bestaande maken we mooier.”

Op naar 150 brillenwinkels in België

Nu de Nederlandse brillenketen Hans Anders geen overnemer gevonden heeft, verandert de groep het geweer van schouder. Dat zegt de Belg Patrick Herman, sinds 2010 CEO van Hans Anders, in een gesprek met zakenkrant De Tijd. “We zullen jaarlijks zo'n tien winkels openen. We zitten nog lang niet aan ons verzadigingspunt. We hebben hier nu 95 winkels. Over enkele jaren moeten het er 150 zijn”, klinkt het. Hans Anders telt alles samen 390 vestigingen, waarvan ongeveer 250 in Nederland.

 

Topman Patrick Herman ziet in België veel mogelijkheden om uit te breiden, want het aantal zelfstandige opticiens blijft maar dalen (al hebben die nog altijd 80% van de markt in handen). “Dat is uniek. In België hebben de twee grote spelers (Pearle en Hans Anders, nvdr.) een marktaandeel van amper 20%. In Nederland hebben de drie grote ketens de helft van de markt in handen. Wij groeien op dit moment sneller dan de markt. Dat zegt genoeg.”

 

Ook internationaal wil Hans Anders doorgroeien, zowel in Zweden ‑ waar de keten in 2013 de 35 winkels van Direkt Optik overnam ‑ als in Frankrijk. “We zijn er vijf jaar actief en hebben er nu 50 winkels, maar om voldoende schaalgrootte te hebben, moeten er minstens 200 zijn.”

 

“Merken worden belangrijker”

Behalve expansie werkt Hans Anders ook aan een ‘upgrade’ van zijn winkels en aanbod. “We leggen steeds meer de nadruk op merkbrillen en beseffen meer dan ooit dat onze winkels mooi moeten zijn. We willen af van ons pure discountimago”, zegt de topman.

 

“Als [consumenten] geen Ray-Ban vinden, gaan ze naar een andere winkel. Ray-Ban is de enige blockbuster in de brillenwereld. Het enige merk dat mensen zo aantrekt. We hebben veel moeite moeten doen om Ray-Ban te overtuigen. Ze vonden onze winkels niet mooi. Daarop hebben we beslist onze winkels te vernieuwen en mooier te maken. Dat heeft ze overtuigd.”

 

Daarom krijgen de Hans Anders-verkooppunten de komende jaren mooiere vloeren, rekken waarin de brillen beter tot hun recht komen, meer verkoopoppervlakte en nieuwe verlichting. “We verkopen goedkope brillen, maar dat wil niet zeggen dat onze winkels niet mooi hoeven te zijn. Zara verkoopt ook goedkope kleding in mooie winkels. Dat vinden klanten leuk.” Hans Anders, opgericht in 1982, telt momenteel 1.700 werknemers en boekt een jaaromzet van 190 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.