Hasbro doet bod op concurrent Mattel | RetailDetail

Hasbro doet bod op concurrent Mattel

Hasbro doet bod op concurrent Mattel
Shutterstock

Er komt mogelijk een grote samensmelting in de speelgoedwereld, want Hasbro heeft een overnamebod gedaan op concurrent Mattel. Samen zouden ze het grootste speelgoedbedrijf ter wereld worden.

Merchandising

Het bod van Hasbro op Mattel kwam naar buiten dankzij anonieme bronnen bij The Wall Street Journal , maar veel details zijn er niet bekend. De marktwaarde van Mattel, vooral bekend van Barbie en Hot Wheels, schommelt momenteel rond de vijf miljard dollar (4,3 miljard euro), nadat het aandeel dit jaar al 47% daalde in waarde. Die van Hasbro, dat voornamelijk een grote naam is in de gezelschapsspellen, is met elf miljard dollar (9,4 miljard euro) meer dan twee keer zo groot.

 

Als de overname er komt, zal het bedrijf een bijzonder sterke onderhandelingspositie verwerven tegenover tv- en filmmakers rond merchandising, een belangrijke inkomstenbron voor speelgoedmakers. Mattel had zo lange tijd een contract met Disney, maar verloor die deal op zijn beurt aan Hasbro.

 

LEGO

Daarnaast moet de consolidatie de bedrijven sterker maken in wat een bijzonder moeilijke markt is. Traditionele spelletjes en speelgoed doen het al langer slecht en vooral in de Verenigde Staten, de thuisbasis van de twee speelgoedmakers, valt dat op. Zo moest speelgoedketen Toys ‘R’ Us onlangs nog de boeken neerleggen, wat dan weer een sterke impact had op de omzet van Mattel.

 

De toenaderingspoging tussen de twee bedrijven is niet nieuw: zowel in 1996 als in 2016 werd er al kortstondig gesproken over een fusie. Begin dit jaar nam LEGO echter voor het eerst de titel van grootste speelgoedmaker ter wereld over van Mattel, met een omzet van 5,1 miljard euro. Als de fusie van Hasbro en Mattel er komt, dan zal het die leiderspositie dus snel terug moeten afgeven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Franchisesector sneller gegroeid dan hele Nederlandse economie

14/06/2018

Terwijl de Nederlandse economie in de periode 2015-2017 met 7,37% groeide, klokte de franchisesector af op een groei van 7,57%. En dat ondanks de lichte daling van het aantal formules en vooral de "dieprode cijfers" van de modesector.