Heineken mag waarschijnlijk reeks Britse pubs overnemen | RetailDetail

Heineken mag duizenden Britse pubs overnemen

Heineken mag duizenden Britse pubs overnemen
Shutterstock

Heineken heeft van de Britse concurrentiewaakhond CMA een positief signaal gekregen om de Britse pubs van Punch Taverns over te nemen. In totaal krijgt Heineken zo 1.900 pubs in handen, in ruil voor 305 miljoen pond (350 miljoen euro).

Goedkeuring volgende week

Eerder had de CMA aangegeven had dat het problemen had met 33 locaties waar verschillende pubs te vinden waren, waarop Heineken voorstelde om die zo snel mogelijk te verkopen, om zo de concurrentie tussen de verschillende pubs niet in het gedrang te brengen. Dat was voor CMA voldoende om nu al aan te geven dat er ‘positieve signalen waren om de deal goed te keuren’. De definitieve goedkeuring volgt wel pas op 22 augustus, al kan in het slechtste geval de deadline ook nog worden uitgesteld tot 17 oktober.

 

Heineken had in het Verenigd Koninkrijk al meer dan duizend pubs in handen onder de naam Star Pubs & Bars en verdrievoudigt dat aantal dus bijna met deze deal. Daardoor wordt het de op twee na grootste caféuitbater in het land, na Greene King en Enterprise Inns.

 

Voor de overname had Heineken heel wat concurrentie gekregen van Emerald Investment Partners. Het bod was zelfs lager dan dat van het investeringsvehikel van Alan McIntosh, een medeoprichter van Punch Taverns, maar het kreeg uiteindelijk toch de voorkeur van de raad van bestuur.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.