Helft meer omzet voor Coolblue in 2016

Helft meer omzet voor Coolblue in 2016

Online retailer Coolblue zag in 2016 zijn omzet met 55% stijgen naar 857 miljoen euro en wil dit jaar zelfs de grens van 1 miljard euro doorbreken. Ook een nieuwe winkel, "een paradepaardje", hoort tot de plannen voor 2017.

Ongekend hoge klanttevredenheid

Dankzij de omzetstijging groeide ook de EBITDA in 2016 naar 19 miljoen euro. Ook de Net Promotor Score, die de klanttevredenheid meet, steeg vorig jaar naar een recordhoogte van 67. “Dat is ongekend hoog voor Nederlandse en Belgische normen”, zegt oprichter Pieter Zwart daarover.

 

Die hoge tevredenheid is voor een groot stuk te danken aan de Coolblue Bezorgservice die vorig jaar werd opgestart: “Eén van de dingen waar we bij Coolblue misschien wel het meest trots op zijn, is de lancering van onze Bezorgservice. Daar zijn we afgelopen jaar mee gestart in Nederland en op dit moment hebben we al meer dan 300 ‘Coolblue Bezorgberen’ die er witgoed leveren. Zij zorgen op dit moment voor de allerhoogste Klantentevredenheidscijfers binnen Coolblue”, aldus Zwart.

 

Veel veranderingen in 2017

Ook dit jaar heeft Coolblue grote plannen: zo wordt het distributiecentrum in Tilburg bijna verdubbeld naar een totaaloppervlakte van 88.000 m². Bovendien plant Coolblue dit jaar een nieuwe winkel te openen volgens een volledig nieuw concept. “Ons nieuwe winkelconcept wordt niet alleen ontzettend Cool en blauw, maar ook heel groot. Het wordt echt het paradepaardje van Coolblue,” aldus Zwart. Meer informatie wordt er voorlopig niet vrijgegeven. Coolblue wil zo 1.500 nieuwe banen creëren en mikt in 2017 op een totale omzet van 1,2 miljard euro.

 

Daarnaast staan er achter de schermen nog een aantal veranderingen op de planning. Zo liet Coolblue een tijdje geleden al weten dat de honderden aparte webwinkels dit jaar nog zullen verdwijnen en allemaal onder de vlag van Coolblue komen. Dat is mogelijk omdat de naamsbekendheid van Coolblue momenteel groot genoeg is.

 

Tot slot is Coolblue ook op zoek naar medewerkers die kunnen helpen met het omzetten van de webshop naar andere talen. Het lijkt er dus sterk op dat de Nederlandse online retailer binnenkort ook andere taalgebieden zal proberen te veroveren. In een eerste fase zal de webshop alvast naar het Frans vertaald worden, om zo de Waalse klanten beter te kunnen bedienen.