Hema aan de slag met zelfscannen

Hema experimenteert met zelfcheckouts en online bestellen op de winkelvloer: de warenhuisketen heeft een ‘schapscanner’ ontwikkeld, zodat klanten zelf hun producten kunnen scannen en contactloos kunnen afrekenen.

 

Afrekenen via kiosken

Het innovatielab van Hema werkt aan een mobiele zelf-checkoutservice. De nieuwe ‘schapscanner’ van de keten, die wellicht een onderdeel van de app van de retailer wordt, moet “scannen, afrekenen en weglopen” mogelijk maken, zonder nog langs de kassa te hoeven.


“Het winkelgedrag is veranderd. Een nieuwe generatie shoppers weet precies wat ze wil: niet wachten”, klinkt de uitleg in een promotiefilmpje van Nowlab, die het systeem in samenwerking met Hema heeft uitgedacht. De innovatie mikt naar eigen zeggen op runshoppers, die zo minder tijd in de winkel hoeven door te brengen.


Na het scannen moeten klanten nog wel aan checkoutkiosken in de winkel afrekenen. De producten moeten daarbij in een winkelmandje worden verzameld. Tijdens die stap wordt ook de beveiliging van de gescande producten uitgeschakeld. Het achterliggende zakelijke idee is dat medewerkers zo minder tijd aan de kassa spenderen, of anders gezegd: er minder kassamedewerkers nodig zijn.

 

Niet op voorraad? Gratis thuis

De schapscanner gaat nog verder dan alleen kassaloos betalen: klanten scannen niet de barcodes op de verpakkingen maar de elektronische prijslabels op het schap, waardoor ze ook producten kunnen scannen die niet op voorraad zijn. Die producten worden dan de volgende dag gratis thuis geleverd, volgens Hema “zonder dat je er iets voor hoeft te doen”. Op die manier moet de tool ook bijdragen aan de omnichannelervaring van de keten.


Het systeem is al uitgeprobeerd in een Hema-winkel in Haarlem, binnenkort volgt het Hema-filiaal van winkelcentrum de Koperwiek in Capelle aan den IJssel, bevestigt filiaalmanager Diana Van Gijzen via LinkedIn. Het prototype wordt zo verder verbeterd. Wanneer het tot een uitrol komt, is vooralsnog niet bekendgemaakt.