Hema blijft flink verlies maken | RetailDetail

Hema blijft flink verlies maken

Hema blijft flink verlies maken

De Nederlandse warenhuisketen Hema heeft in het eerste kwartaal van zijn financieel jaar opnieuw met lede ogen moeten toezien hoe het verlies zich blijft opstapelen. Hema maakte in het eerste kwartaal een verlies van 22 miljoen euro.

Minder omzet per vierkante meter

De totale omzet van Hema bleef met 257 miljoen euro ongeveer stabiel. De warenhuisketen opende echter wel 25 nieuwe filialen sinds het eerste kwartaal van vorig jaar, wat wil zeggen dat de omzet per vierkante meter daalde. Dat hield in dat het bedrijf een verlies van 22 miljoen euro maakte, een stijging van vijftig procent.

 

Hoge rentelasten en reorganisatiekosten drukken op het resultaat van de Nederlandse keten. Zo moest Hema 11,1 miljoen euro reorganisatiekosten inbrengen als eenmalige kost. Ook daalde in Nederland, waar de keten 80 procent van zijn omzet haalt, de omzet met enkele procenten. Op de thuismarkt werd een omzet van 204,4 miljoen euro gehaald.

 

Winkels in het buitenland

Het is de eerste keer dat Hema naar buiten komt met kwartaalcijfers. Daartoe is het sinds kort verplicht, omdat een aantal leningen van de keten verhandeld worden op de Luxemburgse beurs.

 

Hema komt al langer in het nieuws met tegenvallende resultaten. Het is dan ook op zoek naar manieren om de kosten te drukken. Zo raakte onlangs bekend dat het werknemers in Nederland niet meer wilde betalen voor korte pauzes. Hema opent de laatste tijd ook steeds meer winkels in het buitenland, om op die manier opnieuw te groeien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.