Hema blijft flink verlies maken | RetailDetail

Hema blijft flink verlies maken

Hema blijft flink verlies maken

De Nederlandse warenhuisketen Hema heeft in het eerste kwartaal van zijn financieel jaar opnieuw met lede ogen moeten toezien hoe het verlies zich blijft opstapelen. Hema maakte in het eerste kwartaal een verlies van 22 miljoen euro.

Minder omzet per vierkante meter

De totale omzet van Hema bleef met 257 miljoen euro ongeveer stabiel. De warenhuisketen opende echter wel 25 nieuwe filialen sinds het eerste kwartaal van vorig jaar, wat wil zeggen dat de omzet per vierkante meter daalde. Dat hield in dat het bedrijf een verlies van 22 miljoen euro maakte, een stijging van vijftig procent.

 

Hoge rentelasten en reorganisatiekosten drukken op het resultaat van de Nederlandse keten. Zo moest Hema 11,1 miljoen euro reorganisatiekosten inbrengen als eenmalige kost. Ook daalde in Nederland, waar de keten 80 procent van zijn omzet haalt, de omzet met enkele procenten. Op de thuismarkt werd een omzet van 204,4 miljoen euro gehaald.

 

Winkels in het buitenland

Het is de eerste keer dat Hema naar buiten komt met kwartaalcijfers. Daartoe is het sinds kort verplicht, omdat een aantal leningen van de keten verhandeld worden op de Luxemburgse beurs.

 

Hema komt al langer in het nieuws met tegenvallende resultaten. Het is dan ook op zoek naar manieren om de kosten te drukken. Zo raakte onlangs bekend dat het werknemers in Nederland niet meer wilde betalen voor korte pauzes. Hema opent de laatste tijd ook steeds meer winkels in het buitenland, om op die manier opnieuw te groeien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarktketen Morrisons wordt uur per week stil

23/07/2018

De Britse supermarktketen Morrisons organiseert voortaan elke week een prikkelarm uur voor mensen met autisme. Op zaterdagochtend tussen 9 en 10 zal er geen muziek te horen zijn, dimmen de lichten en wordt zelfs het piepje van de kassascanner stiller. 

Chinese internetreus JD.com dit jaar van start in Europa

23/07/2018

Topman Richard Liu van JD.com wil ook op de Europese markt de concurrentie aangaan met Amazon en Alibaba. In Frankrijk heeft de retailer een logistiek centrum gebouwd, Italië komt eraan en nog voor het einde van het jaar wordt het bedrijf operationeel in Duitsland.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.