Hema blijft krimpen in België | RetailDetail

Hema blijft krimpen in België

Hema blijft krimpen in België

De Nederlandse keten Hema blijft het moeilijk hebben in België: het voorbije kwartaal zakte de omzet in ons land (en Luxemburg) met 4,5%, na een daling met 0,4% vorig jaar. Dat was wel een van de schaarse minpunten op een knap rapport.

Nieuwe Franse winkels stuwen internationale omzet

De totale omzet van Hema steeg immers met 2,2% naar 270,3 miljoen euro, een stijging die vooral werd gedragen door Frankrijk (+33,6%) dankzij liefst negen nieuwe winkels. Op België-Luxemburg na groeide de keten in al haar markten: in thuisland Nederland met 0,7%, in Duitsland met 6,9% en in de rest van de wereld (Hema heeft ook winkels in Spanje en het Verenigd Koninkrijk) met 15,1%.

 

Alle productgroepen zagen hun omzet stijgen: de omzet van de kledingafdeling steeg met 3,7% in vergelijking met het eerste kwartaal van 2015, de sector huishoudelijke artikelen & persoonlijke verzorgingsproducten ging met 2,4% omhoog en de food-omzet groeide met 2,2%.

 

Verlies blijft fors, maar krimpt

Heel wat andere indicatoren gingen ook omhoog: zo steeg de like-for-likeomzet met 1,2% (al was die stijging iets kleiner dan vorig jaar) en noteerde het genormaliseerde EBITDA zelfs zijn grootste stijging sinds 2010, met +19,7%. De brutomarge ging dan weer de hoogte in door lagere kosten (met name qua voorraden) en lagere afprijzingen. Zonder concrete cijfers te noemen claimde Hema ook een stijging van het aantal klantbezoeken en van het marktaandeel.

 

Desondanks moest Hema opnieuw rode cijfers optekenen: het nettoverlies over het eerste kwartaal bedroeg 14,7 miljoen euro. Toch is het bedrijf daar niet ontevreden over, want een jaar geleden bedroeg het nettoverlies nog 19,5 miljoen euro. CEO Tjeerd Hegen stelt dan ook: "De betere resultaten hebben geleid tot een verdere vermindering van het netto verlies. We liggen op koers met onze langetermijnstrategie om de operatie in de Benelux te revitaliseren, onze internationale expansie te versnellen en e-commerce te versterken. Onze focus blijft op het verder verbeteren van de operationele processen en de financiële resultaten.”

 

In de marge maakte het negentig jaar oude bedrijf ook bekend dat Mariëlle de Macker (48) op 1 september wordt toegevoegd aan het directieteam, na haar benoeming tot HR-directeur. Een andere vrouw die doordringt tot de toplaag van Hema is Tanja Dik: de 47-jarige volgt Dolf Collee op als lid van de raad van commissarissen.

 

 

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit z’n voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.