Hema blijft krimpen in België | RetailDetail

Hema blijft krimpen in België

Hema blijft krimpen in België

De Nederlandse keten Hema blijft het moeilijk hebben in België: het voorbije kwartaal zakte de omzet in ons land (en Luxemburg) met 4,5%, na een daling met 0,4% vorig jaar. Dat was wel een van de schaarse minpunten op een knap rapport.

Nieuwe Franse winkels stuwen internationale omzet

De totale omzet van Hema steeg immers met 2,2% naar 270,3 miljoen euro, een stijging die vooral werd gedragen door Frankrijk (+33,6%) dankzij liefst negen nieuwe winkels. Op België-Luxemburg na groeide de keten in al haar markten: in thuisland Nederland met 0,7%, in Duitsland met 6,9% en in de rest van de wereld (Hema heeft ook winkels in Spanje en het Verenigd Koninkrijk) met 15,1%.

 

Alle productgroepen zagen hun omzet stijgen: de omzet van de kledingafdeling steeg met 3,7% in vergelijking met het eerste kwartaal van 2015, de sector huishoudelijke artikelen & persoonlijke verzorgingsproducten ging met 2,4% omhoog en de food-omzet groeide met 2,2%.

 

Verlies blijft fors, maar krimpt

Heel wat andere indicatoren gingen ook omhoog: zo steeg de like-for-likeomzet met 1,2% (al was die stijging iets kleiner dan vorig jaar) en noteerde het genormaliseerde EBITDA zelfs zijn grootste stijging sinds 2010, met +19,7%. De brutomarge ging dan weer de hoogte in door lagere kosten (met name qua voorraden) en lagere afprijzingen. Zonder concrete cijfers te noemen claimde Hema ook een stijging van het aantal klantbezoeken en van het marktaandeel.

 

Desondanks moest Hema opnieuw rode cijfers optekenen: het nettoverlies over het eerste kwartaal bedroeg 14,7 miljoen euro. Toch is het bedrijf daar niet ontevreden over, want een jaar geleden bedroeg het nettoverlies nog 19,5 miljoen euro. CEO Tjeerd Hegen stelt dan ook: "De betere resultaten hebben geleid tot een verdere vermindering van het netto verlies. We liggen op koers met onze langetermijnstrategie om de operatie in de Benelux te revitaliseren, onze internationale expansie te versnellen en e-commerce te versterken. Onze focus blijft op het verder verbeteren van de operationele processen en de financiële resultaten.”

 

In de marge maakte het negentig jaar oude bedrijf ook bekend dat Mariëlle de Macker (48) op 1 september wordt toegevoegd aan het directieteam, na haar benoeming tot HR-directeur. Een andere vrouw die doordringt tot de toplaag van Hema is Tanja Dik: de 47-jarige volgt Dolf Collee op als lid van de raad van commissarissen.

 

 

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.