Hema groeit online en in Duitsland | RetailDetail

Hema groeit online en in Duitsland

Hema groeit online en in Duitsland
Foto Hema/Mo Barends

Hema boekte betere resultaten in het eerste kwartaal, onder andere dankzij een sterke groei online. De winkelketen zet zijn groeistrategie verder en wil de expansie in Duitsland versnellen.

 

Meer kleding, minder voeding

In het eerste kwartaal steeg de netto omzet met 2,8% naar 291,4 miljoen euro, terwijl het nettoverlies werd gehalveerd tot 6 miljoen euro. De omzetstijging is te danken aan de opening van nieuwe winkels en aan een flinke stijging van de online omzet (+25%). Hema verkocht vooral meer kleding (+7,4%) en huishoudelijke artikelen en persoonlijke verzorgingsproducten (+2,5%). De foodomzet daalde daarentegen met 1,9%.

 

Internationaal loopt het goed: Hema voegde drie winkels in Duitsland toe, twee in Oostenrijk, één in Spanje en één in het Verenigd Koninkrijk. In Frankrijk boekte de retailer de grootste omzetgroei (+18,9%), gevolgd door Duitsland (+17,5%). Ook de eerste resultaten in Oostenrijk zijn bemoedigend. Binnenkort opent Hema meer winkels in Oostenrijk, na de zomer volgen de eerste winkels in het Midden-Oosten. De keten wil in 2018 25 tot 30 winkels openen buiten de Benelux.

 

Volgens CEO Tjeerd Jegen heeft Hema een hogere brutomarge gerealiseerd door beter in te kopen, maar leed de retailer anderzijds wel onder het slechte weer. “We blijven vasthouden aan onze groeistrategie”, stelt hij. “Zo gaan we door met investeren in onze internationale expansie. Met name in Duitsland willen we de komende jaren flink groeien, omdat onze nieuwe generatie winkels goede resultaten laten zien. Ook gaan we door met investeren in e-commerce.” Over de mogelijke verkoop van de keten door eigenaar Lion Capital doet het bedrijf geen mededelingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.