Hema maakt eindelijk weer winst

Hema maakt eindelijk weer winst
Warenhuisketen Hema is weer winstgevend. Het bedrijf verdiende afgelopen jaar netto 11,4 miljoen euro, tegenover een verlies van 18,3 miljoen euro een jaar eerder. Daling van de financieringslasten waren een belangrijke factor in de ommekeer: die daalden met maar liefst 22%.

Groei in aantal winkels én marktaandeel

Hema boekte ook een stijging van de omzet naar 1,15 miljard euro (+3%). Die werd onder meer behaald dankzij de opening van 47 nieuwe winkels, waardoor het totaal op 601 komt. De meeste nieuwe vestigingen (33) werden geopend in Nederland, waar Hema onder meer inzette op kleinere vestigingen in kleinere plaatsen en stationswinkels. In België kwamen er acht winkels bij, in Duitsland twee en in Frankrijk vier.

 

Volgens het bedrijf nam het marktaandeel in alle categorieën toe, maar toch vooral in de voeding. Hema opende afgelopen jaar in een aantal warenhuizen mini-supermarkten. "Hema is uitgegroeid tot een internationaal retailbedrijf dat blijft groeien, met een sterk merk dat gewaardeerd wordt door onze klanten, zowel in binnen- als buitenland", zei topman Ronald van Zetten in een toelichting.

 

Boekhoudkundige truken

De resultaten van Hema liggen al enkele jaren onder de loep in Nederland. Het altijd winstgevende warenhuisbedrijf werd in 2007 overgenomen door durfinvesteerder Lion Capital. Dit bedrijf financierde de overname via een lening aan Hema, waardoor het bedrijf plotseling verlieslatend werd. Dit werd door veel tegenstanders van private equity investeerders gezien als een schoolvoorbeeld van de nadelen van de betrokkenheid van financiële partijen bij Nederlandse bedrijven. Het verlies leverde Lion Capital en Hema een aanzienlijk fiscaal voordeel op en een nadeel voor de Nederlandse staatskas.

 

Pogingen van eigenaar Lion Capital om Hema te verkopen vorig jaar struikelden echter over de overnameprijs. Inmiddels heeft de investeerder Hema weer uit de etalage gehaald.

 

 

Lees in de maarteditie van het RetailDetail Magazine een exclusief interview met HEMA-topman Ronald van Zetten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert eerste Coolblue XXL in Amsterdam

24/11/2017

De Rotterdamse webwinkel Coolblue zet zijn omnichannel-strategie kracht bij met de lancering van het concept Coolblue XXL. Klanten kunnen er meer dan duizend producten ter plekke testen en afhalen, soms al een minuut na de bestelling.

Unilever start zoektocht naar opvolger CEO Paul Polman

24/11/2017

Unilever is gestart met de zoektocht naar een opvolger voor CEO Paul Polman. Het heeft daarvoor headhunter Egon Zehnder ingehuurd, dat nu op zoek zal gaan naar geschikte kandidaten.

Harrods plant grootste make-over in 180-jarig bestaan

24/11/2017

Harrods zal de komende drie jaar een immense opfrissing ondergaan. Het Londense luxewarenhuis investeert liefst 225 miljoen euro in de renovatie, de grootste in zijn 183-jarige bestaan, en in nieuwe diensten voor Chinese klanten op zijn webshop.

Black Friday bij Amazon overschaduwd door grote staking

24/11/2017

Werknemers van Amazon in Duitsland prikten Black Friday als de uitgelezen dag om het werk neer te leggen. Met de staking willen ze hun eis om meer loon en betere arbeidsvoorwaarden kracht bijzetten. De actie loopt tot zaterdagavond.

Retailers verzetten zich tegen Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk rijst er onder retailers verzet tegen Black Friday: sommigen boycotten het 'retailfeest', anderen gaan zelfs nog een stapje verder en sluiten hun webshop gewoon voor een dag.

Amsterdam verbiedt ongevraagde reclamefolders

23/11/2017

Vanaf 1 januari ontvangen de Amsterdammers enkel nog reclamefolders als ze daar expliciet om vragen. Brancheorganisaties probeerden de invoering van de ja/ja-sticker vergeefs tegen te houden bij de rechtbank. 

Back to top