Hema maakt eindelijk weer winst

Hema maakt eindelijk weer winst
Warenhuisketen Hema is weer winstgevend. Het bedrijf verdiende afgelopen jaar netto 11,4 miljoen euro, tegenover een verlies van 18,3 miljoen euro een jaar eerder. Daling van de financieringslasten waren een belangrijke factor in de ommekeer: die daalden met maar liefst 22%.

Groei in aantal winkels én marktaandeel

Hema boekte ook een stijging van de omzet naar 1,15 miljard euro (+3%). Die werd onder meer behaald dankzij de opening van 47 nieuwe winkels, waardoor het totaal op 601 komt. De meeste nieuwe vestigingen (33) werden geopend in Nederland, waar Hema onder meer inzette op kleinere vestigingen in kleinere plaatsen en stationswinkels. In België kwamen er acht winkels bij, in Duitsland twee en in Frankrijk vier.

 

Volgens het bedrijf nam het marktaandeel in alle categorieën toe, maar toch vooral in de voeding. Hema opende afgelopen jaar in een aantal warenhuizen mini-supermarkten. "Hema is uitgegroeid tot een internationaal retailbedrijf dat blijft groeien, met een sterk merk dat gewaardeerd wordt door onze klanten, zowel in binnen- als buitenland", zei topman Ronald van Zetten in een toelichting.

 

Boekhoudkundige truken

De resultaten van Hema liggen al enkele jaren onder de loep in Nederland. Het altijd winstgevende warenhuisbedrijf werd in 2007 overgenomen door durfinvesteerder Lion Capital. Dit bedrijf financierde de overname via een lening aan Hema, waardoor het bedrijf plotseling verlieslatend werd. Dit werd door veel tegenstanders van private equity investeerders gezien als een schoolvoorbeeld van de nadelen van de betrokkenheid van financiële partijen bij Nederlandse bedrijven. Het verlies leverde Lion Capital en Hema een aanzienlijk fiscaal voordeel op en een nadeel voor de Nederlandse staatskas.

 

Pogingen van eigenaar Lion Capital om Hema te verkopen vorig jaar struikelden echter over de overnameprijs. Inmiddels heeft de investeerder Hema weer uit de etalage gehaald.

 

 

Lees in de maarteditie van het RetailDetail Magazine een exclusief interview met HEMA-topman Ronald van Zetten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top