Hema opent (mini-)winkel in Parijse Gare du Nord

Hema opent (mini-)winkel in Parijse Gare du Nord

De langverwachte Hemawinkel in het Parijse Gare du Nord heeft verleden week de deuren geopend. Met een oppervlakte van slechts 70 vierkante meter moet de shop vooral een uithangbord zijn voor de Nederlandse retailer in Frankrijk, waar het eind deze maand tien winkels zal hebben.

Kleine winkel, grote verwachtingen

In de nieuwe shop biedt Hema een basisassortiment van ongeveer 2.000 referenties aan, bestaande uit een aanbod afgestemd op de behoeften van reizigers en pendelaars – gaande van voeding over babyartikelen tot make-up – zonder evenwel de ‘klassiekers’ uit het gamma (inclusief stroopwafels en rookworst) te vergeten.  

 

Door zijn strategische en zichtbare ligging op de eerste verdieping van het internationale treinstation trekt de winkel daarmee enerzijds oude bekenden van het merk aan, terwijl het anderzijds de naambekendheid en visibiliteit van Hema bij de Fransen een sterke boost kan geven.

 

Hema zet met de winkelopening een nieuwe formule én een nieuwe strategie in de markt: compacte winkels in stations of andere plaatsen met een zeer hoge trafiek. “Het is voor ons erg belangrijk om op deze plaatsen aanwezig te zijn met een concept toegespitst op reizigers, waar we kunnen inspelen op last-minutebenodigdheden en andere ‘kleine’ behoeftes,” verklaart Peter Anthonissen, sales director voor Frankrijk.

 

Tiende winkel nog deze maand

De nieuwe vestiging is ondertussen de negende winkel van Hema in Frankrijk, waar het drie jaar geleden zijn intrede maakte. De tiende winkel opent over slechts enkele weken: op 21 maart in het Gare Saint-Lazare, een ander groot station in Parijs.

 

Tot nu toe vestigde Frankrijk zich vooral in winkelcentra in het Noorden van Frankrijk (Ile de France, Lille en Valenciennes), met als markante uitzondering de winkel in de rue Rambuteau in de Parijse binnenstad. Nu geeft Anthonissen echter te kennen dat het ‘reizigersconcept’ ook in andere grote steden in Frankrijk mag worden verwacht. De Fransen blijken namelijk onder de indruk van de “verrassende eenvoud” van wat in 1926 begon als de Hollandse Eenheidsprijzenmaatschappij Amsterdam.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Detailhandel groeit met 4,5 procent in juli

15/09/2017

In juli is de omzet in de Nederlandse detailhandel met 4,5% gegroeid. Het volume ging er daarbij met 4% op vooruit. De online sector blijft veruit het snelst groeien (+21%), waarbij multichannelretailers (nog) sneller groeiden dan pure players (+20%).

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Picnic ziet ook rol als dienstverlener

14/09/2017

Online supermarkt Picnic ziet voor zichzelf in de toekomst ook een rol als dienstverlener weggelegd, waarbij de vloot elektrische voertuigen ook ingezet kan worden om leveringen te doen voor andere partijen.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Back to top