Hema opent (mini-)winkel in Parijse Gare du Nord | RetailDetail

Hema opent (mini-)winkel in Parijse Gare du Nord

Hema opent (mini-)winkel in Parijse Gare du Nord

De langverwachte Hemawinkel in het Parijse Gare du Nord heeft verleden week de deuren geopend. Met een oppervlakte van slechts 70 vierkante meter moet de shop vooral een uithangbord zijn voor de Nederlandse retailer in Frankrijk, waar het eind deze maand tien winkels zal hebben.

Kleine winkel, grote verwachtingen

In de nieuwe shop biedt Hema een basisassortiment van ongeveer 2.000 referenties aan, bestaande uit een aanbod afgestemd op de behoeften van reizigers en pendelaars – gaande van voeding over babyartikelen tot make-up – zonder evenwel de ‘klassiekers’ uit het gamma (inclusief stroopwafels en rookworst) te vergeten.  

 

Door zijn strategische en zichtbare ligging op de eerste verdieping van het internationale treinstation trekt de winkel daarmee enerzijds oude bekenden van het merk aan, terwijl het anderzijds de naambekendheid en visibiliteit van Hema bij de Fransen een sterke boost kan geven.

 

Hema zet met de winkelopening een nieuwe formule én een nieuwe strategie in de markt: compacte winkels in stations of andere plaatsen met een zeer hoge trafiek. “Het is voor ons erg belangrijk om op deze plaatsen aanwezig te zijn met een concept toegespitst op reizigers, waar we kunnen inspelen op last-minutebenodigdheden en andere ‘kleine’ behoeftes,” verklaart Peter Anthonissen, sales director voor Frankrijk.

 

Tiende winkel nog deze maand

De nieuwe vestiging is ondertussen de negende winkel van Hema in Frankrijk, waar het drie jaar geleden zijn intrede maakte. De tiende winkel opent over slechts enkele weken: op 21 maart in het Gare Saint-Lazare, een ander groot station in Parijs.

 

Tot nu toe vestigde Frankrijk zich vooral in winkelcentra in het Noorden van Frankrijk (Ile de France, Lille en Valenciennes), met als markante uitzondering de winkel in de rue Rambuteau in de Parijse binnenstad. Nu geeft Anthonissen echter te kennen dat het ‘reizigersconcept’ ook in andere grote steden in Frankrijk mag worden verwacht. De Fransen blijken namelijk onder de indruk van de “verrassende eenvoud” van wat in 1926 begon als de Hollandse Eenheidsprijzenmaatschappij Amsterdam.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.