Hema opent (mini-)winkel in Parijse Gare du Nord

Hema opent (mini-)winkel in Parijse Gare du Nord

De langverwachte Hemawinkel in het Parijse Gare du Nord heeft verleden week de deuren geopend. Met een oppervlakte van slechts 70 vierkante meter moet de shop vooral een uithangbord zijn voor de Nederlandse retailer in Frankrijk, waar het eind deze maand tien winkels zal hebben.

Kleine winkel, grote verwachtingen

In de nieuwe shop biedt Hema een basisassortiment van ongeveer 2.000 referenties aan, bestaande uit een aanbod afgestemd op de behoeften van reizigers en pendelaars – gaande van voeding over babyartikelen tot make-up – zonder evenwel de ‘klassiekers’ uit het gamma (inclusief stroopwafels en rookworst) te vergeten.  

 

Door zijn strategische en zichtbare ligging op de eerste verdieping van het internationale treinstation trekt de winkel daarmee enerzijds oude bekenden van het merk aan, terwijl het anderzijds de naambekendheid en visibiliteit van Hema bij de Fransen een sterke boost kan geven.

 

Hema zet met de winkelopening een nieuwe formule én een nieuwe strategie in de markt: compacte winkels in stations of andere plaatsen met een zeer hoge trafiek. “Het is voor ons erg belangrijk om op deze plaatsen aanwezig te zijn met een concept toegespitst op reizigers, waar we kunnen inspelen op last-minutebenodigdheden en andere ‘kleine’ behoeftes,” verklaart Peter Anthonissen, sales director voor Frankrijk.

 

Tiende winkel nog deze maand

De nieuwe vestiging is ondertussen de negende winkel van Hema in Frankrijk, waar het drie jaar geleden zijn intrede maakte. De tiende winkel opent over slechts enkele weken: op 21 maart in het Gare Saint-Lazare, een ander groot station in Parijs.

 

Tot nu toe vestigde Frankrijk zich vooral in winkelcentra in het Noorden van Frankrijk (Ile de France, Lille en Valenciennes), met als markante uitzondering de winkel in de rue Rambuteau in de Parijse binnenstad. Nu geeft Anthonissen echter te kennen dat het ‘reizigersconcept’ ook in andere grote steden in Frankrijk mag worden verwacht. De Fransen blijken namelijk onder de indruk van de “verrassende eenvoud” van wat in 1926 begon als de Hollandse Eenheidsprijzenmaatschappij Amsterdam.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

“Menselijke factor onderbelicht in omnichannelretail”

16/11/2017

Als zaakvoerder van het digitale retailbureau Kega is Kees Verkade begaan met consistente merkbeleving. De rol van het winkelpersoneel in het creëren van een optimale customer journey, zowel online als offline, trekt zijn aandacht.

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

15/11/2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Back to top