Hema wil Spaans winkelconcept naar Nederland brengen | RetailDetail

Hema wil Spaans winkelconcept naar Nederland brengen

Hema wil Spaans winkelconcept naar Nederland brengen

Hema is van plan om het winkelconcept dat het gebruikt in Spanje uit te testen in Nederland. Spaanse consumenten kopen immers meer dan Nederlandse. In een eerste fase zal het concept getest worden in zes winkels.

Ruimere winkels

Een belangrijk aspect aan het Spaanse concept, dat ook in Frankrijk wordt gebruikt, is dat de halfhoge stellingen die zo typisch zijn voor de Nederlandse winkels verdwenen zijn en werden vervangen door lage uitstaltafels. Langs de andere kant wordt er wel meer gebruik gemaakt van de wanden, om zo op een kleinere oppervlakte op een overzichtelijke manier veel producten uit te stallen. Door de ruimere indeling zal er wel gesnoeid moeten worden in het assortiment.

 

“Klanten moeten in een oogopslag kunnen zien welke producten we aanbieden”, zegt CEO Tjeerd Jegen aan Het Financieele Dagblad. “Waar iets ligt is in Nederland de meest gestelde vraag.” Daarnaast zijn de winkels in het nieuwe concept ingericht in 'werelden', zoals wonen, koken, baby & kind en beauty & verzorging. Binnen die werelden worden producten samen gezet volgens bepaalde momenten in het leven van de klant.

 

“Niets onbezonnen”

Jegen wil het concept naar Nederland brengen, omdat de klanten van Hema in het buitenland gemiddeld meer uitgeven per bezoek dan die in Nederland. Bovendien is Hema in het buitenland minder een winkel waar klanten naar toe gaan voor een specifieke aankoop, maar een keten waar ze zich willen laten inspireren en verrassen. “In Nederland staat de thee niet bij de koppen en schotels, maar door dat wel te doen verleid je mensen die alleen voor thee naar de winkel komen om ook iets aan te schaffen dat daarbij past.”

 

Dit jaar zal het nieuwe concept nog in zes winkels worden uitgetest. "We willen niets onbezonnen doen en een nieuw concept niet zomaar uitrollen”, zegt Jegen. “Onze klanten zijn gewend dat de sokken bij de sokken liggen en de onderbroeken bij de onderbroeken, of ze nu voor kinderen of volwassenen zijn. Dat kan je misschien niet zomaar omgooien, omdat mensen nu eenmaal aan die inrichting gewend zijn.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.