Hema zet Franse expansie voort

Hema zet Franse expansie voort

In de volgende tien dagen opent Hema maar liefst vier nieuwe winkels in Frankrijk en brengt daarmee het totaal aantal op twintig. Op die manier geeft het bedrijf steeds meer vorm aan de groeiambitie die het koestert binnen Europa, ook met andere formules.

La douce France

Hema had al zestien goed draaiende winkels in Noord-Frankrijk en in de Parijse regio en voegt daar vandaag een nieuw filiaal in Le Havre aan toe. In de loop van deze en volgende week worden dan ook nog eens drie nieuwe vestigingen geopend in Bordeaux.

 

In 2009 opende de eerste Hema-winkel in Frankrijk en meteen werd duidelijk dat met een andere strategie zou moeten worden gewerkt dan in Nederland en België. In deze laatste twee markten is Hema als merk goed gekend, maar in Frankrijk was het een echte nieuwkomer.

 

Winkelindeling en assortiment werden afgestemd op de plaatselijke klanten en het succes bleef niet uit. Bewijs zijn deze vier nieuwe winkels en topman Ronald van Zetten laat alvast weten dat het daar niet bij zal blijven: "Hema wil in alle belangrijke grote steden in Frankrijk aanwezig zijn".

 

Aangepaste winkelformules

Sinds enkele jaren heeft Hema zich in Nederland toegespitst op de ontwikkeling van kleinere winkels enerzijds en gespecialiseerde filialen anderzijds. Op die manier wil de keten zoveel mogelijk tegemoet komen aan de wensen en behoeften van de klanten.

 

Zo kregen verschillende stadswijken, dorpen en ook high-traffic locaties zoals stations, een kleinere Hema die langer open is en een uitgebreid assortiment voeding aanbiedt. De speciaalzaken noemde van Zetten eerder al "de nieuwe troef voor het bedrijf".

 

Daarom werden onlangs Hema-beautywinkels geopend in Haarlem en Amsterdam. "Hema wil klanten voorzien in hun specifieke behoefte voor dagelijkse boodschappen, op ieder moment en op iedere locatie", aldus van Zetten. Onder dit motto wil Hema nu ook de speciaalzaken exporteren naar het buitenland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Detailhandel groeit met 4,5 procent in juli

15/09/2017

In juli is de omzet in de Nederlandse detailhandel met 4,5% gegroeid. Het volume ging er daarbij met 4% op vooruit. De online sector blijft veruit het snelst groeien (+21%), waarbij multichannelretailers (nog) sneller groeiden dan pure players (+20%).

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Picnic ziet ook rol als dienstverlener

14/09/2017

Online supermarkt Picnic ziet voor zichzelf in de toekomst ook een rol als dienstverlener weggelegd, waarbij de vloot elektrische voertuigen ook ingezet kan worden om leveringen te doen voor andere partijen.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Back to top