Hema zet Franse expansie voort | RetailDetail

Hema zet Franse expansie voort

Hema zet Franse expansie voort

In de volgende tien dagen opent Hema maar liefst vier nieuwe winkels in Frankrijk en brengt daarmee het totaal aantal op twintig. Op die manier geeft het bedrijf steeds meer vorm aan de groeiambitie die het koestert binnen Europa, ook met andere formules.

La douce France

Hema had al zestien goed draaiende winkels in Noord-Frankrijk en in de Parijse regio en voegt daar vandaag een nieuw filiaal in Le Havre aan toe. In de loop van deze en volgende week worden dan ook nog eens drie nieuwe vestigingen geopend in Bordeaux.

 

In 2009 opende de eerste Hema-winkel in Frankrijk en meteen werd duidelijk dat met een andere strategie zou moeten worden gewerkt dan in Nederland en België. In deze laatste twee markten is Hema als merk goed gekend, maar in Frankrijk was het een echte nieuwkomer.

 

Winkelindeling en assortiment werden afgestemd op de plaatselijke klanten en het succes bleef niet uit. Bewijs zijn deze vier nieuwe winkels en topman Ronald van Zetten laat alvast weten dat het daar niet bij zal blijven: "Hema wil in alle belangrijke grote steden in Frankrijk aanwezig zijn".

 

Aangepaste winkelformules

Sinds enkele jaren heeft Hema zich in Nederland toegespitst op de ontwikkeling van kleinere winkels enerzijds en gespecialiseerde filialen anderzijds. Op die manier wil de keten zoveel mogelijk tegemoet komen aan de wensen en behoeften van de klanten.

 

Zo kregen verschillende stadswijken, dorpen en ook high-traffic locaties zoals stations, een kleinere Hema die langer open is en een uitgebreid assortiment voeding aanbiedt. De speciaalzaken noemde van Zetten eerder al "de nieuwe troef voor het bedrijf".

 

Daarom werden onlangs Hema-beautywinkels geopend in Haarlem en Amsterdam. "Hema wil klanten voorzien in hun specifieke behoefte voor dagelijkse boodschappen, op ieder moment en op iedere locatie", aldus van Zetten. Onder dit motto wil Hema nu ook de speciaalzaken exporteren naar het buitenland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.