Hema zet Franse expansie voort

Hema zet Franse expansie voort

In de volgende tien dagen opent Hema maar liefst vier nieuwe winkels in Frankrijk en brengt daarmee het totaal aantal op twintig. Op die manier geeft het bedrijf steeds meer vorm aan de groeiambitie die het koestert binnen Europa, ook met andere formules.

La douce France

Hema had al zestien goed draaiende winkels in Noord-Frankrijk en in de Parijse regio en voegt daar vandaag een nieuw filiaal in Le Havre aan toe. In de loop van deze en volgende week worden dan ook nog eens drie nieuwe vestigingen geopend in Bordeaux.

 

In 2009 opende de eerste Hema-winkel in Frankrijk en meteen werd duidelijk dat met een andere strategie zou moeten worden gewerkt dan in Nederland en België. In deze laatste twee markten is Hema als merk goed gekend, maar in Frankrijk was het een echte nieuwkomer.

 

Winkelindeling en assortiment werden afgestemd op de plaatselijke klanten en het succes bleef niet uit. Bewijs zijn deze vier nieuwe winkels en topman Ronald van Zetten laat alvast weten dat het daar niet bij zal blijven: "Hema wil in alle belangrijke grote steden in Frankrijk aanwezig zijn".

 

Aangepaste winkelformules

Sinds enkele jaren heeft Hema zich in Nederland toegespitst op de ontwikkeling van kleinere winkels enerzijds en gespecialiseerde filialen anderzijds. Op die manier wil de keten zoveel mogelijk tegemoet komen aan de wensen en behoeften van de klanten.

 

Zo kregen verschillende stadswijken, dorpen en ook high-traffic locaties zoals stations, een kleinere Hema die langer open is en een uitgebreid assortiment voeding aanbiedt. De speciaalzaken noemde van Zetten eerder al "de nieuwe troef voor het bedrijf".

 

Daarom werden onlangs Hema-beautywinkels geopend in Haarlem en Amsterdam. "Hema wil klanten voorzien in hun specifieke behoefte voor dagelijkse boodschappen, op ieder moment en op iedere locatie", aldus van Zetten. Onder dit motto wil Hema nu ook de speciaalzaken exporteren naar het buitenland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top