Hema ziet omzet terug stijgen in eerste kwartaal | RetailDetail

Hema ziet omzet terug stijgen in eerste kwartaal

Hema ziet omzet terug stijgen in eerste kwartaal

In het eerste kwartaal is de omzet van winkelketen Hema met meer dan drie procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Toch daalde het nettoresultaat, door hogere kosten en lagere marges.

Nettoverlies daalt licht

De omzet van Hema steeg in het eerste kwartaal met 3,2 procent naar 264,4 miljoen euro. De vergelijkbare omzet ging daarbij met 1,5 procent omhoog, vooral gestuwd door betere prestaties in Nederland. Een jaar eerder daalde de vergelijkbare omzet nog met 1,9 procent.

 

Toch spreek Hema van een teleurstelling: door hogere operationele kosten en lagere brutomarges werd de EBITDA vrijwel gehalveerd. Een jaar geleden kwam die nog uit op 23,7 miljoen euro, maar in het eerste kwartaal van 2015 moest Hema het stellen met maar 13,2 miljoen euro. De hogere kosten waren voornamelijk het gevolg van hogere uitgaven aan promoties, tijdelijk personeel in verband met de implementatie van commerciële initiatieven en logistieke kosten door het verhoogde volume laaggeprijsde artikelen in de bevoorradingsketen. Wel werd het nettoverlies teruggedrongen van 22,2 miljoen euro naar 19,5 miljoen euro.

 

Wisselende resultaten in buitenland

"Hoewel de positieve ontwikkeling in de like-for-like-omzet bemoedigend is, hebben we een teleurstellend genormaliseerd EBITDA in het eerste kwartaal laten zien. We hebben een aantal prioriteiten opgesteld om onze prestaties te verbeteren, waarbij we ons specifiek richten op de logistiek. Het zal tijd kosten voordat we hiervan kunnen profiteren. Hoewel het economisch herstel lijkt door te zetten, blijven wij voorzichtig met onze outlook, zegt CEO Tjeerd Jegen.

 

Op de buitenlandse markten waren er wisselende resultaten: in België en Luxemburg daalde de netto-omzet met 2,8 procent naar 33,1 miljoen, terwijl in Frankrijk sprake was van een omzetstijging van 26,4 procent naar 14,6 miljoen euro. Ook de eerste resultaten voor de winkels in Spanje en het Verenigd Koninkrijk zijn 'bemoedigend'.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.