Hema zoekt het geluk bij Walmart in Amerika

Na een kwakkelend kwartaal, hoopt Hema het geluk te vinden in de VS en Canada. De Hollandse Eenheidsprijzenmaatschappij gaat er samenwerken met niemand minder dan Walmart.

 

Naar 50 winkels in Canada

Onder de naam Hema Amsterdam trekt Hema naar Amerika: in de VS gaat het de samenwerking aan met Walmart, die de producten online gaat verkopen, terwijl er in Canada heuse fysieke winkels komen. In en rond de provincie Ontario openen nog dit jaar de eerste franchisevestigingen, die worden uitgebaat door een lokale Canadese partner. Ook in de grootste Walmart-hypermarkten komen shop-in-shops.


De Canadese vestigingen worden ingericht volgens het concept dat Hema ook in Frankrijk voert. Dat betekent dat er geen food wordt aangeboden, schrijft De Telegraaf. Op termijn zou er volgens Hema-CEO Tjeerd Jegen zelfs plaats zijn voor vijftig winkels in Canada.

 

Walmart maakte zelf avances

In de VS zou Walmart zelf naar Hema zijn toegestapt, met het aanbod om de vroegere Hollandse  Eenheidsprijzenmaatschappij er als merk in de markt te gaan zetten via het onlineplatform van de grootste retailer ter wereld. “Walmart wil nieuwe eigen merken die tegen scherpe prijzen verkocht kunnen worden, om zo de concurrentie met Amazon aan te kunnen gaan”, beweert Jegen tegenover De Telegraaf. Walmart zou ook zelf geld stoppen in de bekendmaking van het merk in de VS.


De introductie in de Verenigde Staten is een historische stap, “omdat onze oprichters Leo Meyer en Arthur Isaac bijna 100 jaar geleden daar voor het eerst kennismaakten met eenheidsprijzenwinkels”. Ze past bovendien in de strategie van Jegen en nieuwe eigenaar Marcel Boekhoorn om van Hema een echt merk te merken, dat ook op andere platformen te koop is. Zo worden de eigen producten in Nederland al via Wehkamp aangeboden.

 

Omzet valt terug, zeker in België

Dat Hema het geluk gaat beproeven in Amerika, kan niettemin ook te maken hebben met de groeivertraging op de thuismarkten. Hoewel de netto-omzet in het eerste kwartaal van 2019 uitkwam op 298,7 miljoen euro, een stijging van 2,5%, ging de vergelijkbare omzet er met 0,3% op achteruit.


In Nederland bleef de like-for-like omzet nagenoeg gelijk en in Frankrijk steeg de like-for-like omzet, laat de retailer weten. In België was er een daling te zien, volgens topman Jegen omdat de keten vorig jaar een opvallend hoge omzet had gedraaid. In de huidige periode tot 1 juli zou de vergelijkbare omzet “voor zowel de Nederlandse als de gecombineerde internationale activiteiten” wel positief zijn geworden.

 

Verlies stijgt door hoge schuldenberg

Online stegen de verkopen met 17%. Daarmee levert e-commerce “weer een belangrijke bijdrage aan de omzetgroei van Hema”, aldus de keten. Sinds enkele maanden is het nieuwe distributiecentrum voor online bestellingen ook volledig operationeel.


De keten tekende in het eerste kwartaal een nettoverlies op van 10,7 miljoen euro (2 miljoen meer door een nieuw boekhoudkundig systeem) op, grotendeels te wijten aan de blijvend hoge rente op de schuldenberg van 750 miljoen euro waar vorige eigenaar Lion Capital Hema mee opscheepte. Jegen beklemtoont ook dat het eerste kwartaal traditioneel zwakker is. Het EBITDA kwam 5,2% lager uit.