Henkel profiteert sterk van opkomende markten

Henkel profiteert sterk van opkomende markten

Het Duitse Henkel zag het voorbije kwartaal zijn winst en omzet toenemen dankzij prima resultaten in de groeilanden. In die mate zelfs dat de dalende vraag uit Europa ruimschoots werd gecompenseerd.

West-Europa in de min

Henkel moet het meer en meer hebben van de groeilanden, zo blijkt uit de kwartaalresultaten van het Duitse concern dat bekend is van merken als Pritt, Persil en Schwarzkopf. De vraag naar de wasmiddelen, cosmeticaproducten en lijmen van het Duitse concern steeg er autonoom met 8,2%.

 

Vooral in de zones Afrika-Midden-Oosten (+18,2%) en in Oost-Europa (+7,3%) was de organische groei indrukwekkend. Ook Latijns-Amerika (+4,5%) en de zone Azië-StilleOceaan (+1,3%) groeiden aardig, wat niet kan worden gezegd van West-Europa (-1%) en Noord-Amerika (-0,4%).

 

Ondanks het grote gewicht van beide laatste regio's steeg de groepsomzet van Henkel toch nog een kleine 0,6% tot 4,03 miljard euro. Organisch (exclusief wisselkoerseffecten) is er zelfs een omzetstijging van 2,5%. De operationele winst ging er met 8,9% op vooruit tot 600 miljoen euro, de nettowinst steeg van 361 naar 393 miljoen euro.

 

Afdeling "lijmen" heeft het moeilijk

Vooral de magere prestatie van de afdeling "lijmen", met merken als Pritt en Loctite, valt op: die activiteit (goed voor de helft van de groepsomzet) ging 1,2% achteruit. "Een gevolg van de zwakker dan verwachte vraag vanwege vooral grote industriële klanten", aldus CEO Kasper Rorsted.

 

Betere cijfers waren er bij Laundry & Home Care (met onder meer Persil) en de tak Beauty Care (Schwarzkopf, Syoss e.a.). Die zagen hun omzet stijgen met respectievelijk 8% en 4% op organische basis.

 

Topman Rorsted onthoudt vooral dat zijn groep "er in geslaagd is om de winstgevendheid van alle businessactiviteiten te verbeteren". Hij handhaaft dan ook zijn prognose voor 2013: een autonome omzetstijging tussen 3 en 5% "ondanks een globale economische context die moeilijk blijft. Maar we gaan er wel van uit dat de industriële vraag in de tweede helft van het jaar zal aantrekken".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema in Tilburg krijgt nieuw foodconcept

22/09/2017

Hema heeft in Tilburg voor het eerst in Nederland het internatonale concept gelanceerd, waarbij vooral de nieuwigheden in het restaurant opvallen. Er is zelfs een volledig live-cooking gedeelte, waarvoor ook de openingsuren werden uitgebreid.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Univé start test met interactieve robot Pepper

21/09/2017

Univé Verzekeringen heeft in een winkel in Heerhugowaard de robot Pepper in gebruik genomen. Die moet dienst doen als hostess voor klanten die de winkel binnenwandelen. Univé wil weten hoe klanten daarop reageren.

Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top