Henkel profiteert sterk van opkomende markten | RetailDetail

Henkel profiteert sterk van opkomende markten

Henkel profiteert sterk van opkomende markten

Het Duitse Henkel zag het voorbije kwartaal zijn winst en omzet toenemen dankzij prima resultaten in de groeilanden. In die mate zelfs dat de dalende vraag uit Europa ruimschoots werd gecompenseerd.

West-Europa in de min

Henkel moet het meer en meer hebben van de groeilanden, zo blijkt uit de kwartaalresultaten van het Duitse concern dat bekend is van merken als Pritt, Persil en Schwarzkopf. De vraag naar de wasmiddelen, cosmeticaproducten en lijmen van het Duitse concern steeg er autonoom met 8,2%.

 

Vooral in de zones Afrika-Midden-Oosten (+18,2%) en in Oost-Europa (+7,3%) was de organische groei indrukwekkend. Ook Latijns-Amerika (+4,5%) en de zone Azië-StilleOceaan (+1,3%) groeiden aardig, wat niet kan worden gezegd van West-Europa (-1%) en Noord-Amerika (-0,4%).

 

Ondanks het grote gewicht van beide laatste regio's steeg de groepsomzet van Henkel toch nog een kleine 0,6% tot 4,03 miljard euro. Organisch (exclusief wisselkoerseffecten) is er zelfs een omzetstijging van 2,5%. De operationele winst ging er met 8,9% op vooruit tot 600 miljoen euro, de nettowinst steeg van 361 naar 393 miljoen euro.

 

Afdeling "lijmen" heeft het moeilijk

Vooral de magere prestatie van de afdeling "lijmen", met merken als Pritt en Loctite, valt op: die activiteit (goed voor de helft van de groepsomzet) ging 1,2% achteruit. "Een gevolg van de zwakker dan verwachte vraag vanwege vooral grote industriële klanten", aldus CEO Kasper Rorsted.

 

Betere cijfers waren er bij Laundry & Home Care (met onder meer Persil) en de tak Beauty Care (Schwarzkopf, Syoss e.a.). Die zagen hun omzet stijgen met respectievelijk 8% en 4% op organische basis.

 

Topman Rorsted onthoudt vooral dat zijn groep "er in geslaagd is om de winstgevendheid van alle businessactiviteiten te verbeteren". Hij handhaaft dan ook zijn prognose voor 2013: een autonome omzetstijging tussen 3 en 5% "ondanks een globale economische context die moeilijk blijft. Maar we gaan er wel van uit dat de industriële vraag in de tweede helft van het jaar zal aantrekken".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.