Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Groei overstijgt de jaarverwachting

Henkel gaat ook in het derde kwartaal verder op zijn elan: de autonome omzet (zonder overnames en wisselkoerseffecten) groeide met 3% naar 4,981 miljard euro. Voor de eerste keer in de geschiedenis van het concern realiseerde Henkel een omzet van meer dan 15 miljard euro tijdens de drie eerste kwartalen van het jaar: een stijging met liefst 9,3%. De groei is onder meer te danken aan de succesvolle overnames van Darex Packaging Technologies, de Sonderhoff Group en Nattura Laboratorios, waarmee Henkel zijn portfolio dit jaar verder versterkte.

 

De gecorrigeerde return on sales (EBIT) bereikte een nieuwe recordhoogte van 18,0% en kwam uit op 897 miljoen euro, terwijl er in de eerste drie kwartalen samen een operationele winst van 2,66 miljard werd gemaakt (+10,5%). De nettowinst van januari tot september steeg met 7,4% naar 1,79 miljard euro, ondanks een kleine winstdaling (-2%) in het derde kwartaal.

 

Ondanks de toenemende impact van valutaschommelingen wereldwijd bevestigt de Duitse multinational zijn omzetverwachting voor 2017. “We verwachten nog steeds een organische omzetgroei van 2 à 4% op groepsniveau en een stijging van onze gecorrigeerde EBIT-marge tot boven 17,0%. Voor de winst per preferent aandeel stellen we onze verwachting zelfs bij tot een stijging van rond de 9%,” zo is te horen bij Hans Van Bylen, de Belgische topman van Henkel.

 

Het bedrijf voorspelt dat de moeilijke omstandigheden op de consumentenmarkt nog wel even zullen aanhouden, maar dat kan het geloof in de toekomst alvast niet drukken. “We zijn sterk geëngageerd om onze succesvolle ontwikkeling verder te zetten en onze strategische prioriteiten te implementeren,” aldus Van Bylen. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon denkt aan fysieke winkels in Duitsland

18/12/2017

De topman van de Duitse tak van Amazon heeft in een interview gezegd dat fysieke winkels van de online retailer in Duitsland enkel een kwestie van tijd zijn. Volgens hem is dat noodzakelijk, omdat de klant dat wil.

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Back to top