Henkel, Duitsland, bedrijfsresultaten

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Groei overstijgt de jaarverwachting

Henkel gaat ook in het derde kwartaal verder op zijn elan: de autonome omzet (zonder overnames en wisselkoerseffecten) groeide met 3% naar 4,981 miljard euro. Voor de eerste keer in de geschiedenis van het concern realiseerde Henkel een omzet van meer dan 15 miljard euro tijdens de drie eerste kwartalen van het jaar: een stijging met liefst 9,3%. De groei is onder meer te danken aan de succesvolle overnames van Darex Packaging Technologies, de Sonderhoff Group en Nattura Laboratorios, waarmee Henkel zijn portfolio dit jaar verder versterkte.

 

De gecorrigeerde return on sales (EBIT) bereikte een nieuwe recordhoogte van 18,0% en kwam uit op 897 miljoen euro, terwijl er in de eerste drie kwartalen samen een operationele winst van 2,66 miljard werd gemaakt (+10,5%). De nettowinst van januari tot september steeg met 7,4% naar 1,79 miljard euro, ondanks een kleine winstdaling (-2%) in het derde kwartaal.

 

Ondanks de toenemende impact van valutaschommelingen wereldwijd bevestigt de Duitse multinational zijn omzetverwachting voor 2017. “We verwachten nog steeds een organische omzetgroei van 2 à 4% op groepsniveau en een stijging van onze gecorrigeerde EBIT-marge tot boven 17,0%. Voor de winst per preferent aandeel stellen we onze verwachting zelfs bij tot een stijging van rond de 9%,” zo is te horen bij Hans Van Bylen, de Belgische topman van Henkel.

 

Het bedrijf voorspelt dat de moeilijke omstandigheden op de consumentenmarkt nog wel even zullen aanhouden, maar dat kan het geloof in de toekomst alvast niet drukken. “We zijn sterk geëngageerd om onze succesvolle ontwikkeling verder te zetten en onze strategische prioriteiten te implementeren,” aldus Van Bylen. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hoe Polette de Zara van de brillen wil worden

25/06/2018

Excentrieke designmonturen voor geen geld, online besteld en rechtstreeks geleverd vanuit de fabriek in China: Polette gaat voor niets minder dan disruptie in de optiekwereld. Het fast-fashion brillenmerk wil de wereld veroveren.

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.