Henkel verwacht weinig problemen met maatregelen president Trump | RetailDetail

Henkel verwacht weinig problemen met maatregelen president Trump

Henkel verwacht weinig problemen met maatregelen president Trump

Hans Van Bylen, de Belgische CEO van het Duitse Henkel, verwacht dat het bedrijf weinig last zal ondervinden van de protectionistische maatregelen die de Amerikaanse president Donald Trump wil uitvaardigen.

Azië belangrijke groeimarkt

In een interview met het Duitse Handelsblatt zegt hij dat de productie van het bedrijf voornamelijk lokaal gebeurt, dankzij het vijftigtal locaties en circa 8.000 werknemers in de Verenigde Staten. Van Bylen gelooft wel dat protectionistische maatregelen hun gevolgen zullen hebben voor de wereldhandel, omdat vrije handel de basis is voor alle groei. Henkel is momenteel wel bezig met het consolideren van zijn hoofdkantoor in de Verenigde Staten, dat binnenkort verhuist naar New York. Toch verwacht Van Bylen niet dat ze daarom sancties moeten vrezen van president Trump.

 

Naast de Verenigde Staten is ook Azië bijzonder belangrijk voor Henkel: daar heeft het meer dan 8.000 werknemers, verspreid over honderd locaties. Van Bylen ziet dan ook nog steeds een enorm potentieel in de regio, met name in China, ondanks de vertraagde groei. In Azië verkoopt het wel voornamelijk aan industriële klanten en minder consumentenproducten.

 

Henkel wil ook sterk inzetten op online verkoop: tegen 2020 wil het vier miljard euro omzet halen uit de online verkoop, dubbel zo veel als nu. In China is het bedrijf bijvoorbeeld heel succesvol met de verkoop van haarverzorgingsproducten via Alibaba.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.