Herstel consumentenvertrouwen stokt | RetailDetail

Herstel consumentenvertrouwen stokt

Herstel consumentenvertrouwen stokt

Het Nederlandse consumentenvertrouwen is in juni 2014 niet verder verbeterd. Het bleef hangen op het niveau van de voorgaande maand en is meteen de eerste keer sinds september 2013 dat er geen vooruitgang werd geboekt.

Sterke vooruitgang over afgelopen jaar

De voorbije maanden ging het consumentenvertrouwen er nochtans met rasse schreden op vooruit. In juli 2013 stond de indicator van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) nog op -37. Dat betekende dat er toen 37 procent meer pessimisten waren dan optimisten. Sindsdien verbeterde de stemming stelselmatig: sinds mei 2014 staat de aanwijzer op -2, even hoog dus als eind 2007. Alleen in september bleef de indicator even hangen, iets wat hij nu dus overdoet.

 

De Nederlandse consumenten zijn nochtans positief over het algemene economische klimaat, maar ze zijn nog negatief over hun eigen financiële situatie. Dat verklaart ook waarom hun bereidheid tot het doen van grote aankopen, zoals wasmachines en televisies, beperkt blijft.

 

Huishoudens gaven iets minder uit in april

Volgens het CBS hebben de Nederlandse huishoudens hebben in april trouwens 0,1 procent minder besteed aan goederen en diensten dan in dezelfde maand van vorig jaar.

 

De verkoop van voeding en genotmiddelen lag nochtans 3,2% hoger dan een jaar geleden. Ook gaven ze 3,8% meer uit aan duurzame goederen als kleding en auto’s. Aan diensten besteedden de huishoudens 0,9% meer dan een jaar eerder. Daarentegen gaven ze aan overige goederen, waaronder gas, 11,4% minder uit dan een jaar voordien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.