Het licht staat op oranje voor aantal ketens | RetailDetail

Het licht staat op oranje voor aantal ketens

Het licht staat op oranje voor aantal ketens

Ketens als Bristol, Hema, Blokker, Kijkshop, Jamin, BCC, Expert, Gamma, Kwantum, Overvecht, Hunkemöller, Intertoys, Bart Smit en Miss Etam moeten snel bijsturen, willen ze niet uit de race worden gereden. Dat zei hoogleraar Cor Molenaar tegen het AD.

Jongere generatie winkelt anders

De recente faillissementen van V&D, Macintosh en DA Retailgroup hebben het debat opnieuw naar de oppervlakte gebracht. Eerder was er ook al de teleurgang van onder meer Etam Group, Schoenenreus, Bas Group, Ardenberg en Mexx. Een grote geschiedenis volstaat met andere woorden niet langer om succesvol te bliljven.

 

Volgens Molenaar is de huidige malaise bij de klassieke winkelketens vooral het gevolg van de opkomst van de e-commerce. Consumenten gaan nu in de reguliere winkels kijken, om de spullen nadien online bij een concurrent te bestellen. Het is dus noodzakelijk om naast de fysieke winkel een webwinkel te hebben. De jongere generatie wil gewoon op die manier winkelen, aldus de hoogleraar.

 

Internationalisering zet nog steeds zich door

Daarnaast speelt de verdere internationalisering een rol. Met in alle belangrijke steden een H&M, een Primark en een Zara is dat proces weliswaar al een hele tijd geleden ingezet, maar het zal nog aan kracht winnen, voorspelt de hoogleraar e-commerce van de Eramus Universiteit.

 

Volgens Molenaar zullen een aantal Nederlandse ketens zich versneld moeten aanpassen aan die realiteit. “Ik ga niet zeggen dat ze zullen omvallen, maar er moet echt iets gebeuren.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Wehkamp en BCC slaan handen in elkaar

05/07/2018

Onlineretailer Wehkamp en elektroketen BCC worden exclusieve alliantiepartners: vanaf oktober starten de formules een grote strategische samenwerking, die in fases steeds verder zal worden uitgebreid.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.