Het Vakcentrum bundelt de krachten van franchisenemers | RetailDetail

Het Vakcentrum bundelt de krachten van franchisenemers

Het Vakcentrum bundelt de krachten van franchisenemers

Op 7 mei gaat een nieuwe, retailbrede vereniging van start, die zich sterk maakt voor franchisenemers. Initiatiefnemer is het Vakcentrum, dat een veel krachtiger geluid wil laten horen tegen franchisegevers.

Positieve reacties

Het initiatief om dit te gaan doen loopt al langer, maar vandaag maakt het Vakcentrum – dat zich primair richt op de belangen van ondernemers in food en FMCG – dit wereldkundig. "In januari dit jaar hebben we een rapport gepubliceerd waarin we melding maken van alle knelpunten in de relatie tussen franchisegevers en franchisenemers", zegt Theo Urselmann namens het Vakcentrum.

 

"Dit rapport heeft veel aandacht gekregen, ook van de politiek. In mei zal hierover ook in een Kamercommissie worden gesproken. We weten dat deze problematiek ook in non-food speelt, dus hebben we de afgelopen maanden de animo gepeild onder verenigingen van franchisenemers in non-foodsectoren of ze zich willen aansluiten bij ons initiatief."

 

"Daarop hebben we veel positieve reacties en toezeggingen gekregen. Vandaar dat we vanaf 7 mei officieel van start kunnen gaan", klinkt het. 7 mei is niet toevallig de 'Dag van het Vakcentrum'.

 

'Wetgeving noodzaak'

Beruchte knelpunten in de franchiserelatie zijn onder meer verkeerde exploitatieprognoses vanuit de franchisegever, eenzijdig toegevoegde aanpassingen in de contracten vlak voor de ondertekening, allerlei side-letters en verplichte geheimhoudingsverklaringen. Ook inhoudelijk zijn er belangenconflicten over zaken als kosten en marges, het gebruik van consumentendata, de verdeling van online omzet of het verwerven van meerdere vestigingspunten.

 

"Het zijn bekende knelpunten waarvoor eigenlijk wetgeving noodzakelijk is, om de rechten van franchisenemers beter te waarborgen", stelt Urselmann. "Deze nieuwe vereniging bundelt de krachten van verschillende verenigingen van franchisenemers om met één mond te spreken, ruis te voorkomen en ervoor te waken dat we tegen elkaar worden uitgespeeld."

 

De nieuwe vereniging is geïnspireerd op het reeds bestaande Vakcentrum Forum, waarbij de verschillende verenigingen van franchisenemers in de supermarktbranche al met elkaar overleggen. "Ook de vereniging van Jamin-franchisers zit daarbij aan tafel en dat is de basis die we nu verder uitbouwen door toevoeging van non-foodverenigingen", zegt Urselmann.

 

Nederland en België

Nu verschillende Nederlandse franchisegevers ook in het buitenland actief zijn, en dan vooral in België, rijst de vraag of ook Belgische ondernemers een stem krijgen in de nieuwe belangenbehartiger? "We benaderen het op formuleniveau, dus buitenlandse franchisers nemen we hierin mee", zegt Urselmann.

 

"Het accent zal op de Nederlandse situatie liggen, maar zeker in food heeft het Vakcentrum regelmatig overleg met Belgische verenigingen van franchisenemers", besluit hij.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.