Hoe Polette de Zara van de brillen wil worden | RetailDetail

Hoe Polette de Zara van de brillen wil worden

Hoe Polette de Zara van de brillen wil worden
Pauline Cousseau / Foto RetailDetail

Excentrieke designmonturen voor geen geld, online besteld en rechtstreeks geleverd vanuit de fabriek in China: Polette gaat voor niets minder dan disruptie in de optiekwereld. Het fast-fashion brillenmerk wil de wereld veroveren.

 

Naar de tandarts

Na Parijs, Rijsel, Amsterdam en Utrecht heeft nu ook Brussel een fysiek verkooppunt van het optiekmerk dat een heuse revolutie wil veroorzaken in de brillenwereld, maar zeg niet zomaar winkel tegen een ‘connected showroom’. Klanten kunnen hier de gekste brilmonturen passen, een gratis oogmeting laten uitvoeren, hun bril personaliseren, maar niet meenemen: je bestelling wordt twee weken later thuis geleverd, rechtstreeks vanuit de fabriek in China.   

 

“In 2011 zijn we gestart als een exclusief onlineconcept. Niemand geloofde toen dat je brillen online kon verkopen, maar we hebben wel navolging gekregen. Sinds 2015 openen we showrooms in grote steden. Die dragen bij tot onze bekendheid en ons merkimago. Ja, winkels kosten geld, maar we spenderen ook fortuinen aan Google”, zegt medeoprichtster Pauline Cousseau. “We willen vooral geen winkels als alle andere openen. Naar de opticien gaan, dat was voor mij altijd een beetje als naar de tandarts gaan. Dat moest leuker kunnen. Bij ons kan je ontspannen rondlopen, monturen uitproberen, de QR code scannen en bestellen, of je laten adviseren door een van onze gediplomeerde opticiens.”

 

Bril als modeaccessoire

Voor géén geld bovendien: “Alle brilmonturen en lenzen worden in China gemaakt, zonder uitzondering. Ook die van de chique merken die beweren dat ze uit Italië komen. En de productie kost minder dan 10 euro. Dus waarom zou je 400 euro betalen? We democratiseren de sector. We willen modieuze brillen bereikbaar maken voor iedereen, net zoals Zara dat doet met mode. Ik wil de Zara van de brillenwereld worden. Iedereen heeft het recht om Polette te ontdekken. Een bril is een modeaccessoire, hij onderstreept je persoonlijkheid. Bij ons komen mensen twee tot drie keer per jaar een nieuw model kopen. Zoals ze schoenen kopen.”

 

Je vindt bij Polette al een montuur plus glazen vanaf 14,95 euro. Kan dat wel, zo’n lage prijs, zonder toegevingen aan de kwaliteit? Het punt is dat het bedrijf alles in huis doet: door rechtstreeks van fabriek naar klant te leveren, elimineren ze de vele tussenpartijen die ervoor zorgen dat de prijs van een bril oploopt. “Onze monturen zijn even goed als die van iedereen. We gebruiken de beste kwaliteit acetaat. Het Franse televisiestation France Deux liet een blind labo-onderzoek uitvoeren: wij hadden de beste kwaliteit en de laagste prijs. Mijn zakenpartner Pierre Wizman en ik spreken allebei Chinees, we staan heel dicht bij onze fabrikanten, ze kunnen ons niks wijsmaken! We zijn er ons van bewust dat we zonder kwaliteit niet kunnen blijven groeien. Underpromise and overdeliver, dat is ons motto.”

 

Naar New York?

De keuze voor een vestiging in Brussel is logisch, vindt Cousseau: “Brussel is een internationale stad met cachet. We vonden hier aan de Grasmarkt een heel leuk pand, goed gelegen. Soms moet je geluk hebben.” Het merk wil nog meer showrooms openen, maar fysieke locaties zullen zich wel beperken tot de grote wereldsteden. “In Frankrijk zouden we nog Lyon kunnen overwegen, en verder willen we zeker naar Londen, Berlijn, Barcelona… En New York zou geweldig zijn, dat is echt een droom!”

 

In de showrooms vind je dezelfde brillen als online. Het aanbod omvat goed 800 modellen, wekelijks komen er 15 nieuwe designs bij. “Onze monturen zijn uniek, onderscheidend, wat excentriek ook. Ze hebben karakter. Onze klanten willen niet met dezelfde bril rondlopen als iedereen.” De communicatie verloopt momenteel vooral via sociale media, maar “We hebben ook veel oudere klanten, we zijn er echt niet enkel voor de hipsters. Dus op termijn zou ik graag ook tv-reclame gaan maken. Maar dan wel op onze manier.”

 

Eenvoud en transparantie

Polette wil de dingen namelijk anders doen, weg van de platgetreden paden. Het merk staat voor transparantie: inzake prijs, herkomst, communicatie… Maar ook voor eenvoud, in het design en in de showrooms. Legplanken tegen de muren, veel meer omvat het winkelontwerp eigenlijk niet. Dat is kostefficiënt en moduleerbaar. Het laat Polette toe om de inrichting makkelijk te wijzigen. “We zijn ooit met niks begonnen. Een euro is een euro”, klinkt het.

 

De ondernemers doen het al die tijd overigens zonder investeerders, en als het van Cousseau afhangt, komen die er ook niet in. “Je ziet toch vaak dat een onderneming haar ziel verliest als er financiers in het spel komen. Wij zijn gepassioneerde ondernemers, we geloven niet in een corporate bedrijfscultuur of in hiërarchie. Al onze medewerkers zijn micro-entrepreneurs.” Het hoofdkantoor bevindt zich in Amsterdam. Is dat geen opmerkelijke keuze, voor een Frans bedrijf? “Nee, we zijn geen Frans bedrijf, we zijn internationaal, onze voertaal is Engels. En in Parijs vind je onvoldoende goeie mensen die Engels spreken, vandaar.” Het zegt wat over de onbescheiden ambities van het merk: Polette wil de wereld veroveren. “The sky is the limit,” lacht Cousseau. Je ziet dat ze het meent.

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.